Trajectcontrole Zeelandbrug in gebruik genomen
Op de Zeelandbrug is vrijdag 12 november 2004 een trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. De Zeelandbrug is de eerste brug in Nederland waar deze vorm van verkeerscontrole door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) wordt toegepast. Vanochtend is het systeem in werking gesteld, met als doel de verkeersveiligheid te bevorderen.
Omdat de ruimte op de brug beperkt is wordt bij ongevallen het verkeer bijzonder belemmerd, waardoor filevorming en verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan. Op de Zeelandbrug geldt een maximumsnelheid van 80 km/h. Momenteel rijdt circa 30% van de automobilisten hier te hard.
Werking van het systeem
Het systeem meet 24 uur per dag
de gemiddelde snelheid van auto’s over een traject van 2,5 kilometer. Aan het
begin en het einde van het traject staat een poort. Elk voertuig dat hier
onderdoor rijdt, wordt geregistreerd. Voor de bestuurder is de meting niet
zichtbaar. Wie tussen de twee poorten harder rijdt dan gemiddeld 87 km/h kan
enkele weken later een acceptgiro in de brievenbus verwachten. De poorten op de
Zeelandbrug zijn al enige tijd geleden geplaatst, maar het systeem is vandaag om
10.00 uur aangezet.
(bron: snelheidscontroles.com)