Een van de mobiele operators in Nederland zal verdwijnen
Tweederde van de bezoekers van Telecom Time congres denkt dat een van de mobiele operators zal verdwijnen. Volgens deze groep zal Orange of Telfort zich over drie jaar niet meer in de drukke Nederlandse Telecom markt bevinden.
Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder de bezoekers van het Telecom Time congres in de Jaarbeurs te Utrecht, dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van Euroforum. De CEO's van de twee operators geven aan ieder hun eigen strategie te volgen en ontkennen dat ze daadwerkelijk van de markt zullen verdwijnen.
De opmars van Mobile Virtual Network Operators
(MVNO)
Ondanks het feit dat eenderde van de ondervraagden aangeeft
dat Telfort binnen drie jaar niet meer bestaat, vindt de meerderheid dat Telfort
een concurrentievoordeel heeft door A-merken via het netwerk aan te bieden. Als
reactie op deze stelling geeft Dhr. Aan de Stegge (CEO Telfort) aan dat het
werken met MVNO's (service providers als Debitel, AH Mobiel, et cetera) het
speerpunt is van Telfort in 2005. Volgens John Strand (consultant) zullen in
2005, net als op de huidige Deense markt, steeds meer MVNO's op de Nederlandse
markt verschijnen.
Stelios Haji-Ionannou (oprichter EasyJet) gaat in maart samen met T-Mobile onder de naam EasyMobile de Engelse markt op. De Nederlandse markt zal één van de volgende zijn. Het is echter onduidelijk of dit in Nederland eveneens met T-Mobile zal zijn, aangezien T-Mobile zich tot op heden niet op MVNO's richt. MVNO's vormen een te klein deel van de markt, aldus de CMO van T-Mobile. In het online onderzoek is gevraagd of T-Mobile Nederland het gestelde doel - een marktaandeel van vijftien procent op de zakelijke markt in 2006 - gaat halen. Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht niet dat T-Mobile het doel kan waarmaken, hoewel T-Mobile zelf aangeeft op de goede weg te zijn.
Tweederde is het eens met de stelling dat Vodafone in 2005 marktleider zal zijn op het gebied van UMTS in Nederland. Dhr. Isaksson (CEO Vodafone) is "delighted" met dit resultaat, aangezien UMTS een van de speerpunten voor 2005 is.
Investeringen UMTS worden niet terugverdiend
Meer dan de
helft van de ondervraagden verwacht niet dat de grote investeringen in UMTS ooit
wordt terugverdiend. De investeringen moeten uiteindelijk worden terugbetaald
door de consument. De meerderheid van de ondervraagden vindt dat de OPTA had
moeten ingrijpen om de consument te beschermen tegen de hoge prijzen. Jens
Arnbak (voorzitter OPTA) geeft aan dat de OPTA hierin, helaas, geen rol heeft
kunnen spelen. Ondanks het feit dat de meerderheid vindt dat de OPTA had moeten
ingrijpen met betrekking tot de UMTS licenties, vindt het grootste deel van de
ondervraagden wel dat de OPTA een positieve bijdrage levert aan eerlijke
concurrentie op de markt voor mobiele telefonie.
(bron: TNS NIPO)