Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

Interlokale tramlijn moet in ere worden hersteld

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

De kans dat de RTM stoomtram wederom op Zeeuws grondgebied gaan rijden is een stap dichter bij gekomen met de doortrekking van de baan bij Port Zelande. Dinsdag 8 maart 2005 is het eerste stuk rails gelegd voor deze doortrekking. Hiertoe moest het wegdek in de toegangsweg naar dit vakantieoord opengebroken worden. De trambaan zal met driehonderd meter verlengd worden richting Middelplaat. De aanzet naar de eerste transprovinciale trambaan van Nederland is daarmee een feit.

In 1999 opperde de RTM al twee voorstellen om het bestaande traject vanaf de basis De Punt richting Ouddorp, en van uit de basis richting Renesse uit te breiden. In het eerste deel van de uitbreiding ging het om een verlegging van de sporen bij het bezoekers centrum de “Punt”. Hier moesten de sporen richting De Grevelingen verschoven worden zodat een situatie ontstond die deed denken aan de RTM-tijd in Rockanje, de Tram in de duinen en op het strand. Vanaf de Punt moest het spoor met een weide boog onder de N57 door naar de Vuurtoren te Ouddorp. Helaas is deze optie geen haalbare zaak gebleken.

Het tweede voorstel was de mogelijkheid om het bestaande tracé van de Punt bij Ouddorp over Port Zelande te verlengen, over de Brouwersdam, tot aan Renesse op Schouwen-Duiveland. Dit voorstel om medewerking van overheidswegen werd door het gemeentebestuur van Schouwen-Duiveland resoluut van de hand gewezen. Voor het bestuur van de stichting RTM was dit iets te kort door de bocht, zij verzochten het gemeentebestuur om nog eens met het bestuur van de RTM aan tafel te gaan zitten. Dit gesprek heeft inmiddels plaats gevonden met het resultaat dat de deur voor de stoomtram weer op een kiertje staat. De voorzitter van de Stichting RTM Ouddorp is met deze doorbraak toch wel blij ”deze plannen kun je toch alleen maar stap voor stap realiseren, maar we wilden natuurlijk wel weten of het nog zin had energie te steken in dit project”. De realisering van deze plannen vergt enkele miljoenen euro’s welke zonder sponsering, giften en subsidies nooit gerealiseerd kunnen worden. Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten vinden het allemaal een prachtig idee om de trambaan naar Zeeuws grondgebied door te trekken, maar geld en middelen stellen zij voorlopig niet beschikbaar.

Als de plannen doorgaan zal de tram voorlopig niet verder gaan dan tot aan Middelplaat bij Scharendijke. Een ander probleem wat bij de RTM om de hoek komt kijken is de exploitatie van de tramlijnen. De stichting RTM Ouddorp is een organisatie van vrijwilligers, die zich graag in zetten voor het behoud van de stoomtram en zijn historie.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina