Nu op de radio: Country Express

Platteland belangrijk voor recreatie

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Het platteland is nog altijd in trek als recreatiegebied, maar met name stedelingen willen daar graag meer georganiseerde activiteiten, zoals dagjes bij de boer. Dit blijkt uit het consumentenonderzoek dat gedaan is in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar platteland en recreatie.

 De ondervraagden vinden het platteland belangrijk voor de Nederlandse identiteit en cultuur. Het beeld van platteland is arcadisch: kleine dorpjes, boerderijen, landweggetjes om over te wandelen en weilanden met koeien en schapen. Het consumentenonderzoek vormde de basis voor de tiende bijeenkomst van het LNV-Consumentenplatform, dat debatteerde over de vragen of consumenten het platteland nog steeds zien als recreatiegebied en of de overheid het platteland actief moet promoten als een plek om te recreëren. Onder platteland wordt verstaan: kleine dorpen, bos, natuur, boerenland, recreatiegebieden en water.

Uit zowel het consumentenonderzoek als uit de bijeenkomst van het Consumentenplatform blijkt dat men vindt dat commerciële partijen moeten zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten en horecagelegenheden op het platteland. De overheid moet er voor zorgen dat het platteland aantrekkelijk blijft. Over het algemeen vinden consumenten het platteland goed bereikbaar: 'Het platteland is beter te bereiken dan Zandvoort in de zomer'. Opvallend is dat bijna niemand met het openbaar vervoer naar het platteland gaat. Men vindt dat onpraktisch en oncomfortabel. Maar tegelijkertijd blijkt men er weinig ervaring mee te hebben. Het Consumentenplatform vindt dat de overheid meer moet investeren in fiets- en wandelpaden van de stad naar de groene omgeving.

De meningen in het consumentenonderzoek en het Consumentenplatform zijn verdeeld als het gaat over actief promoten van het platteland als recreatiegebied. Aan de ene kant vreest men voor meer belasting van het milieu door zwerfafval en toenemend verkeer. Aan de andere kant vindt men promotie een goede zaak, omdat toenemende recreatie goed is voor de plattelandseconomie en de gezondheid van de recreanten zelf. De overheid hoeft het recreatiegedrag van mensen niet te beïnvloeden: mensen kiezen zelf uit het aanbod en redden zich dus ook prima zelf. Wel hebben consumenten behoefte aan informatie over het platteland: met name de stedeling wil weten wat er te doen is, bijvoorbeeld via reclamespotjes of een speciale plattelandwebsite.

Uit de discussie van het Consumentenplatform kwam nog een aantal andere suggesties. Zo stelde het platform voor om waar mogelijk het platteland op meer plaatsen toegankelijk te maken voor de recreant. Bijvoorbeeld door het plaatsen van klaphekjes bij uiterwaarden, akkers en weilanden. Daarnaast vond het Consumentenplatform dat bewoners van het platteland economisch profijt moeten hebben van hun eigen activiteiten. Ook suggereerde het Consumentenplatform om de samenwerking tussen opleidingen op het gebied van recreatie en het agrarisch onderwijs te stimuleren. De nieuwe generaties afgestudeerden zullen dan het platteland vanuit een breed perspectief benaderen.

Enkele cijfers uit de onderzoeken: Nederlanders maken per jaar bijna 1 miljard dagtochten, waarvan ongeveer 26 miljoen naar het platteland. 53% van de ondervraagden gaat wandelen en 36% gaat fietsen. Randstedelingen gaan liever in het buitenland naar het platteland.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina