KNRM Goedereede in de weer
Het begon zaterdagavond 19 maart 2005. Nabij de boei MW 5 bevond zich een visbootje met motorproblemen. De kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp piepte de bemanning van de Stellendamse reddingboot op om kwart over zes en tien minuten later voer de bemanning uit met de Dorus Rijkers, de reserveboot van de KNRM die de Prinses Margriet vervangt. De reddingboot voer net de haven uit, toen de boot van de douane, de Zeearend, meldde dat zij twee monteurs zouden overzetten om het probleem te verhelpen. Dat gelukte en het visbootje kon daarna weer op eigen kracht verder varen, zodat de reddingboot kon terugkeren naar haar eigen plaats aan de drijvende steiger in de buitenhaven van Stellendam.
De volgende klus diende zich aan op zondagmorgen kwart voor elf. De kustwachtpost alarmeerde toen de bemanning van de buitenboot in Stellendam voor een sportvisboot met motorstoring 5 mijl noordelijk van de uiterton. De Great White uit Rotterdam was op weg naar Stellendam met één persoon aan boord. Het scheepje werd op sleeptouw genomen en afgeleverd bij de trailerhelling in de buitenhaven van Stellendam.
Het derde karwei van dit weekend deed zich voor om kwart over één in de
vroege ochtend van 21 maart. De Stellendamse viskotter SL 9, met 4 personen aan
boord, had op dat moment problemen met de koelwaterpomp, maar kon vanwege de
lage waterstand niet meer het Goereese Gat invaren naar de thuishaven. De
reddingboot bracht de materialen, die door de werf werden afgegeven, naar het
vaartuig en kon daarna weer terug naar Stellendam. De bemanning van de viskotter
kon nu de problemen oplossen en haar visreis vervolgen. De Dorus Rijkers lag na
ruim een uur weer gereed voor de volgende klus.
Die volgende klus deed zich
nog dezelfde dag voor, echter niet voor de buitenboot van Stellendam, maar voor
de binnenboot, de Willemtje. De kustwachtpost Ouddorp alarmeerde de bemanning
ongeveer tien voor elf ’s morgens. Er was een automatisch alarm binnengekomen
van een vaartuig in de buurt van Hellevoetsluis, met brand aan boord. Op de
opgegeven positie was geen boot te vinden. Ook de politieboot was aan het
zoeken, alsmede de politieheli. In de jachthavens werd ook gezocht, maar niets
te vinden. Op het moment dat de reddingboot was uitgevaren voer er juist een
jacht via de schutsluis naar buiten. Met dat jacht was geen marifooncontact te
krijgen. In overleg met de kustwacht en de politie schutte de binnenboot naar
buiten om het jacht op te sporen. Het bleek de Jaene d’ Arc uit Scheveningen te
zijn, met 6 personen aan boord, die op weg waren vanaf Stellendam naar de
thuishaven. Aan boord van dat schip was het automatische alarm geactiveerd en de
bemanning had er geen verdere aandacht aan geschonken, met als gevolg dat de
hulpverleners in actie kwamen. Dat werd mede veroorzaakt door het feit dat de
marifoon niet goed was ingeschakeld, zodat ook oproepen vanaf de wal niet werden
gehoord. Waterspotters, die een schip hebben met perfecte apparatuur aan boord,
dienen zich wel te vergewissen van het juiste gebruik daarvan.
De
reddingboot van Ouddorp, de Griend, heeft het ook nog niet druk gehad. Wel zijn
er begin maart enkele hulpverleningen geweest met de Unimog aan auto’s. Eén die
door de gladheid van de weg was geraakt en door de Unimog weer op zijn wielen
werd gezet en naar huis gesleept en één die op het strand nabij de vuurtoren was
vast komen te zitten. Ook hier kon het KNRM voertuig de auto uit zijn benarde
positie verlossen.
Met de Griend is één keer gevaren voor een sportvisbootje, met twee personen aan boord, met motorstoring. Het werd op sleeptouw genomen naar de boothelling in de haven op de Middelplaat.