Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

Toeristisch Imago- en Tevredenheidsonderzoek Kop van Goeree

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

In december 2004 heeft Veero in samenwerking met de gemeente Goedereede aan ZKA Consultants & Planners de opdracht verstrekt voor de uitvoering van een Toeristisch Imago- en Tevredenheidsonderzoek (TITO). Het onderzoek dient zowel de toeristisch-recreatieve sector als de gemeente meer informatie te verstrekken over het profiel van de (potentiële) recreant, de motieven voor een bezoek (of juist niet) aan de Kop van Goeree, de geschiktheid van de Kop van Goeree als toeristische destinatie, het imago van de Kop van Goeree en de tevredenheid over het voorzieningenniveau.

Vorige week is het onderzoek afgerond. De resultaten bevestigen voor een deel een beeld dat reeds van de toeristisch-recreatieve sector bestond, anderzijds biedt het onderzoek ook nieuwe aanknopingspunten of zelfs concrete verbeterpunten om het aanbod in de toekomst beter af te stemmen op de wensen van de recreant.

Uit de resultaten van het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de recreant in zijn algemeenheid een positief beeld heeft over de Kop van Goeree. Vooral de rust, ruimte, natuur en landschappelijke schoonheid scoren hoog. Dit sluit aan bij het een deel van de doelstellingen van de toeristisch-recreatieve sector en de gemeente Goedereede. Ook vinden de bezoekers dat de omgeving schoon en goed onderhouden is. Volgens Veero is het dan ook noodzakelijk om deze positieve kenmerken vast te houden en indien mogelijk te versterken.

Zeer opvallend is dat de gemiddelde bezoeker een modaal en zelfs voor een groot deel een bovenmodaal inkomen heeft. Dit brengt een specifiek bestedingspatroon met zich mee. Echter tegenstrijdig is dat de bezoeker het op de Kop van Goeree niet exclusief vindt. Dit zou kunnen betekenen dat het aanbod van winkels en voorzieningen onvoldoende aansluit op de behoeften van de recreant en dat de bijbehorende bestedingen daardoor achterblijven. Dit zou een punt van aandacht dienen te zijn in verder beleid.

De Kop van Goeree heeft zich jarenlang geprofileerd als familiebadplaats. Dit is ten dele juist, maar ruim de helft van de bezoekers heeft geen kinderen (met name in het voor- en naseizoen), maar bestaat uit 50-plussers. Dit is belangrijk, omdat deze doelgroep een ander soort voorzieningen verlangt dan gezinnen met kinderen. In de promotie dient hier beter op ingespeeld te worden. Ook bij een eventuele toekomstige elkweervoorziening (als verbeterpunt genoemd door vele respondenten) is het hierbij belangrijk om een voorziening te bieden die voor beide doelgroepen geschikt is.

Tot slot wijst het onderzoek uit dat er een enorm groot herhalingsbezoek is (ruim 80%). Ook dit heeft gevolgen voor de promotie (het aantrekken van nieuwe bezoekers), het voorzieningenniveau (het op peil houden en versterken van het niveau en het evenementenaanbod (afwisseling in de evenementen). De respondenten beoordelen het evenementenprogramma relatief laag. Dit laatste sluit aan bij de veronderstellingen van de Stichting Promotie Kop van Goeree dat het huidige evenementenaanbod verouderd was en de doelstelling om een vernieuwend aanbod te creëren. Bij potentiële bezoekers is de Kop van Goeree relatief onbekend.

Om te komen tot een optimale ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve sector die past binnen de kaders die op in de gemeente Goedereede gesteld worden is een goede toekomstvisie onontbeerlijk. Een toekomstvisie biedt duidelijke aanknopingspunten voor nieuw beleid en zorgt voor samenhang in de diverse projecten. Zowel gemeente als ondernemersverenigingen en ondernemers zelf hebben tot op heden nog onvoldoende visie over de toekomst van de Kop van Goeree als toeristische destinatie. Duidelijk is wel dat in het kader van diverse bedreigingen en externe ontwikkelingen er een grote behoefte c.q. noodzaak is tot investeringen.

Om een samenhangende, vernieuwende en innovatieve toekomstvisie vast te stellen is in overleg met de gemeente Goedereede besloten om een innovatieplatform op te starten. Dit platform zal door Veero en de gemeente Goedereede opgericht worden met als doel om op korte termijn (dat wil zeggen binnen één jaar vanaf startdatum) een innovatieve toekomstvisie te presenteren in de vorm van een oplegnota voor het beleidsplan recreatie en toerisme c.q. actieplan. Voor dit innovatieplatform vormt het TITO een eerste bouwsteen. De tweede bouwsteen zal het symposium recreatie & toerisme Kop van Goeree zijn op 3 juni 2005.

Het Toeristisch Imago- en Tevredenheidsonderzoek kunt u downloaden op www.veero.info.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina