Markt voor kampeervakanties onderzocht
Het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) heeft in het kader van het ContinuVakantieOnderzoek een speciaal themarapport voor RECRON-leden geschreven, getiteld ´De markt voor kampeervakanties´. In dit rapport wordt inzicht gegeven in de wensen en voorkeuren van (potentiële) kampeerders. Hoewel kamperen voor Nederlanders nog steeds de meest populaire vorm van op vakantie gaan is, staat de belangstelling hiervoor al enige jaren onder druk.
Uit het rapport blijkt dat de meeste toeristische kampeervakanties worden doorgebracht op een reguliere camping. In totaal gaven Nederlandse toeristische kampeerders in Nederland ongeveer 450 miljoen euro uit aan de vakantie. Het grootste deel van de kampeerders bestaat uit gezinnen met kinderen en mensen uit de hogere sociale klassen. De toercaravan (33%) en de eigen tent (32%) blijven hierbij de belangrijkste kampeermiddelen. Het merendeel van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een wat kleinere camping met veel rust en ruimte en gaat doorgaans op vakantie om uit te rusten. Ruim tweederde van de kampeerders verblijft bij voorkeur op één plek waarbij de bestemmingen Limburg en de Veluwe het populairst zijn.