Merendeel huishoudens geen blusmiddel
Uit onderzoek van de Brandwonden Stichting blijkt dat ruim 60%van de Nederlandse huishoudens geen blusmiddel in huis heeft. “Een verontrustend aantal”, zegt Hein Zoete, hoofd voorlichting van de Brandwonden Stichting. “Een goed blusmiddel zoals een blusdeken kan onnodige schade en persoonlijk letsel voorkomen. Daarom start de Brandwonden Stichting deze week met een grootscheepse campagne voor blusdekens.”
driekwart van de gevallen zijn er mensen bij aanwezig”, zegt Hein Zoete, “die kunnen de
beginnende brand dus blussen. Dát maakt het vaak zo zuur, als je dan geen blusmiddel in huis hebt. Als er in iedere keuken een blusdeken zou hangen, kan dat op jaarbasis ruim 2000 woningbranden schelen. Ook het aantal slachtoffers van 750 (waarvan 45 doden) zal dan verminderen!”
De Brandwonden Stichting start daarom een campagne om de blusdeken te promoten. Hein: “Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen blusmiddel hebben, omdat ze er nog nooit over hebben nagedacht. Die onbekendheid en onverschilligheid willen we wegnemen. Met radio- en televisiespots en de verspreiding 4.000.000 bestelkaartjes willen we de
aanschaf van blusdekens promoten. Verder demonstreren verschillende brandweerkorpsen samen met onze voorlichters overal in het land de werking van een blusdeken. Zo willen we iedereen ervan doordringen dat een blusdeken echt noodzakelijk is!”
Een blusdeken (ook wel branddeken genoemd) heeft voordelen boven andere blusmiddelen. Ze vergen geen onderhoud, zijn snel en eenvoudig te gebruiken, goedkoop en vooral effectief bij het doven van kleine brandjes. Blusdekens zijn gemaakt van onbrandbaar materiaal en worden gebruikt om het vuur te bedekken zodat het dooft. Een brandende pan met vet of olie mag bijvoorbeeld nooit met water geblust worden. De combinatie van water en brandend vet geeft een grote ontploffing, met alle ernstige gevolgen van dien. Zo'n brandende pan moet afgedekt worden, bij voorkeur met een blusdeken.
De Brandwonden Stichting voerde vorig jaar reeds een beperkte campagne om blusdekens te promoten. Het resultaat van die actie was hoopgevend. Onderzoek laat zien dat het aantal huishoudens met een blusdeken daarna is verdubbeld. Bovendien is de bekendheid van de blusdeken ook fors gestegen.
...kent blusdeken 5% 20%
...heeft blusdeken 5% 11%
aantal blusdekens zorgt!”