Gemeente Oostflakkee onderzoekt mogelijkheden Servicewinkelconcept
In een klein dorp wonen heeft veel voordelen: iedereen kent elkaar, de criminaliteit is nog laag en kinderen hebben nog de ruimte om met elkaar te spelen. In een klein dorp wonen heeft echter ook nadelen. Al jaren kampen kleine dorpen met het probleem dat het voorzieningenniveau steeds lager wordt en dat veel openbare voorzieningen, zoals banken en dorpshuizen, zelfs helemaal (dreigen te) verdwijnen. Den Bommel vormt hierop geen uitzondering.
Door o.a. toenemende concurrentie heeft verenigingsgebouw Bommelstee al langere tijd moeite de touwtjes aan elkaar te knopen. Dit houdt automatisch in dat er meer kosten naar de gemeente toe komen. Maar ook voor de gemeente wordt het financieel steeds moeilijker om er voor te zorgen dat alle gebouwen goed onderhouden blijven en voldoen aan alle moderne eisen. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt het gemeentebestuur. Daarom onderzoekt de gemeente, samen met de Rabobank en Servicewinkel Nederland in hoeverre het mogelijk is een aantal voorzieningen op één centrale plek in Den Bommel onder te brengen. Hiervoor is het gemeentebestuur gaan praten met de ondernemersvereniging en de woningbouwvereniging van Den Bommel èn met het bestuur van Bommelstee. Als een aantal voorzieningen ondergebracht kan worden in Bommelstee, dan heeft dit als voordeel voor de bewoners van Den Bommel dat de voorzieningen (bijvoorbeeld een dependance van de Rabobank of een postkantoor) behouden kunnen blijven. Voordeel voor Bommelstee en de gemeente is dat er inkomsten zijn, waardoor de financiële positie verbetert. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Om te onderzoeken hoe de bewoners van Den Bommel over deze ontwikkelingen denken, heeft het gemeentebestuur een vragenlijst verspreid onder de bewoners. Op 15 november 2005 wordt voor alle bewoners een avond georganiseerd in de Bommelstee over bovengenoemde ontwikkelingen. De resultaten van de vragenlijst worden dan ook besproken. De avond wordt voorgezeten door wethouder Van der Valk.