Nu op de radio: Archipel Love Songs

Jongeren elke dag zonder toezicht op internet

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Het jongerenonderzoek YoungVotes heeft in afgelopen maand grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de mediaconsumptie onder 1000 jongeren (13 tot 29 jaar) in Nederland. Zoblijkt onder andere dat jongeren meer tijd per dag besteden aan Internet dan aan het televisie kijken.

Internet wordt intensief gebruikt door jongeren. De meeste jongeren bezoeken het internet elke dag en besteden gemiddeld zo'n 3 uur per dag aan internet. MSN-en is het meest geliefd. Naast MSN-en houden meisjes zich op het web bezig met e-mailen, het bijhouden van profielsites zoals Hyves en MySpace, participeren op forums/discussiesites en het (ver)kopen van producten op bijvoorbeeld E-bay en Marktplaats. Jongens maken meer gebruik van de informatieve functie van Internet en houden zich naast MSN-en voornamelijk bezig met het opzoeken van informatie en nieuws. Verder zijn zij actievere downloaders en gamers dan meisjes, wat terug te zien is aan het groter aantal nicknames (gemiddeld 2,26) en contactpersonen (maar liefst 142,73).

Op de activiteiten van jongeren op het Internet is vrijwel geen controle. Ouders, familie en partners hebben over het algemeen geen zicht op wat hun kinderen doen op Internet. Op de tijd dat men op Internet doorbrengt is meer controle: één op de drie jongeren tussen de 13 en 18 jaar wordt erop gewezen als hij of zij te lang achter de computer zit.

Jongeren kijken nog steeds veel televisie, gemiddeld bijna 2 uur per dag. Jongens zappen graag, terwijl meisjes trouwer zijn aan zenders en meer structuur hebben in hun kijkgedrag. De favoriete zenders van meisjes (68,4%) zijn RTL 4 en Net5. Jongens hebben minder duidelijk een favoriete zender. Vooral Discovery Channel en Nederland 3 vallen goed bij de jongens. Opvallend is het gebruik van teletekst: nog altijd wordt dit door 76,6% van de jongeren gebruikt.

Naast het single mediagebruik is het onderzoek ook dieper ingegaan op het crossmedia gebruik van jongeren. Hieruit is ondermeer gebleken dat meer dan éénderde van de jongeren tijdens het televisie kijken online is en één op de vijf jongeren de computer ook offline gebruikt. Ook tijdens het luisteren naar de radio wordt de computer veel gebruikt. Eén op de drie geeft wederom aan online te zijn en bijna 20% is offline bezig op de computer.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina