Nu op de radio: Archipel bij nacht

CTW-reizigers tevreden met gewijzigd WMO-vervoer

Sinds 1 januari 2012 is het taxivervoer voor Wmo-geïndiceerden anders ingevuld. De Regiotaxi is vervangen door het Compensatie Taxitarief voor Wmo-geïndiceerden (CTW). De gemeente voorziet in een compensatie voor het vervoer. De kosten voor de gemeenten zijn hoger dan vooraf ingeschat, omdat veelvuldig gebruik wordt gemaakt van het Wmo-vervoer. Dit is een teken dat de reizigers het CTW-vervoer waarderen.

Doel van het CTW-vervoer
De doelstelling van het CTW is om mensen die niet kunnen reizen met het gewone Openbaar Vervoer (OV), bijvoorbeeld omdat zij afhankelijk zijn van een rolstoel, de mogelijkheid te bieden om familie te bezoeken of naar een wekelijkse hobbyclub te gaan. Het hebben van een beperking mag namelijk niet leiden tot een gebrek aan sociale contacten!

Zeer tevreden
De gemeenten ontvangen veel positieve reacties van Wmo-reizigers. Zij stellen het vooral op prijs dat ze zelf mogen kiezen met welke taxionderneming zij willen reizen. Bevalt het niet? Dan staat het de Wmo-reiziger vrij om de volgende keer een andere taxionderneming te bellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor CTW-pashouders om samen te reizen en de kosten te delen. Daarmee worden de kosten voor het vervoer lager, voor zowel de gemeente als de CTW-reiziger.

Ieder betaalt een deel
Net als in het oude systeem betalen de reizigers een deel van de taxikosten. Deze kosten zijn nooit hoger dan de reguliere kosten die gelden in het Openbaar Vervoer. Op basis van het CTW wordt 90% van het instaptarief (inclusief de eerste twee kilometers) en 95% van de volgende kilometers vergoed. De reiziger betaalt het bedrag dat overblijft. De vier gemeenten hebben altijd duidelijk aangegeven aan de CTW-reizigers dat zij zelf een deel van de ritprijs moeten betalen.

De werkelijke prijs voor een gewone taxirit van Oude-Tonge naar Dirksland is bijvoorbeeld € 33,16 euro. De gemeente betaalt hiervan € 31,05 aan het taxibedrijf en de reiziger betaalt € 2,11. Als gebruik mag worden gemaakt van een rolstoelbus gelden andere percentages.

Reizigersbijdrage
De gemeenten betalen dus alleen de méérkosten die worden veroorzaakt doordat niet met het OV kan worden gereisd. De reiziger betaalt hetzelfde bedrag als wanneer iemand zonder Wmo-indicatie met het OV reist. Daarom gaan de gemeenten er vanuit dat het deel dat door de taxibedrijven aan de reizigers wordt berekend ook werkelijk wordt betaald.

Taxibedrijven zijn daarom verplicht de reizigersbijdrage bij de pashouders te innen. Gebleken is dat dit enige tijd niet helemaal duidelijk was. De taxibedrijven zijn hierover extra geïnformeerd en weten nu ook wat van hen wordt verwacht.

Vanaf 1 juli 2012 zorgen de taxibedrijven dat de reizigersbijdrage werkelijk wordt betaald door de CTW-reiziger. Gebruikers van het CTW worden hierover geïnformeerd door de taxibedrijven.

Meer  informatie
Meer informatie over de tarieven, de compensatie en de vervoersvoorwaarden staat op de website van het ISGO, www.isgo.nl. U kunt uw vraag ook stellen aan uw eigen Wmo-consulent of het zorgloket van uw gemeente.