Cultureel ontbijt is informele ontmoeting
Middelharnis - Wat theater, blokfluitmuziek en popmuziek gemeen hebben is de passie van de beoefenaars. De drie gasten van het culturele ontbijt op zaterdag 2 februari 2008, werden bevraagd door Joop Tilbusscher over hun grote passie. Theatermaker Rien Gielbert, popmuziekkant en -stimulator Arwin Troost en blokfluitdocente en uitvoerend musicus Elly Bakker namen plaats op het podium en vertelden over hun leven en liefde.
Het ontbijt trok veel bezoekers, een volle foyer. Adrie Stolk, voorzitter van Stichting Podium ervaart dit als een bemoediging voor de inzet van de medewerkers van de Stichting Podium. "Op Goeree-Overflakkee maken we kunst en beleven de eilandcultuur met en voor elkaar." De aanwezigen genoten van de prima verzorgde ontbijttafel met croissants, broodjes, bolussen en de leuke gesprekken. "Een mooi begin van het weekend."
Nog voor het eerste eitje was getikt begon het derde culturele ontbijt met een verrassingsoptreden van het blokfluitensemble van Elly Bakker. De leerlingen waren in alle vroegte naar het Diekhuus gekomen om hun docente en inspirator terzijde te staan. Zij speelden een bijzondere bewerking van ‘When shall the sun shine?' van Paul Leerhouts, lid van het wereldbekende Loeki Stardust Quartet. "Een opname op een CD is mooi maar de communicatie en interactie met het publiek bij het optreden is het leukste", vindt Elly Bakker, die altijd op zoek is naar de grenzen van haar instrument. Door de leerlingen wordt veel gerepeteerd en niet alleen tijdens de wekelijkse repetities van de muziekschool. "Dat heet motivatie en daar moet je een drive voor hebben." Omdat bij Elly als kind een ademhalingsaandoening werd vastgesteld raadde de docent van de muziekschool in Delft aan: "Laat haar maar blazen. Dat is goed voor haar." En zo werd de blokfluit haar grote liefde. "Ik vond de muziek zo mooi en 't ging zo lekker." Maar omdat er ‘geen droog brood mee te verdienen was' mocht ze na het gymnasium niet naar het conservatorium. Elly volgde de opleiding voor fysiotherapeut. Pas daarna ging ze alsnog naar het conservatorium om haar droom waar te maken.
Theatermaker Rien Gielbert kent zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. "Het komt niet alleen op talent aan. Met heel veel oefenen kan je een goede amateur worden." Hij speelt al jaren met liefde en plezier. Hij noemt zijn streven naar kwaliteit "misschien wel een kronkel". Het publiek kent hem onder andere van zijn ‘monologen', zijn rol in de musicals ‘Mare' en ‘Josef'. Eind van het jaar brengt hij met zijn ad hoc theatergroep 't Spiegeltje het koningsdrama ‘De dood van een handelsreiziger' in het Diekhuus. Hij kan dit doen "Dankzij het Diekhuus en zijn mensen". Hij kan bij het Diekhuus beschikken over betaalbare repetitieruimte en een zaal om een voorstelling te geven voor een klein gezelschap. Hij vindt het Diekhuus een fijne plek. "Deze ambiance heeft iets."
Arwin Troost is vertegenwoordiger van de jongere generatie. Hij speelt al jaren allerlei soorten popmuziek. "Heel veel stijlen kun je samenvoegen. Dat is het leuke van popmuziek." Hij ziet zelfs mogelijkheden tot combinaties met de blokfluitmuziek van Elly Bakker. Hij raakt hiermee aan het doel van het Cultureel Ontbijt Goeree-Overflakkee: mensen van verschillende kunstuitingen die elkaar ontmoeten en inspireren. Arwin zelf stimuleert leerlingen van de Regionale Scholen Gemeenschap om deel te nemen aan de schoolband Goldfish. Hij zit in de organisatie van de kleine prijs van Goeree-Overflakkee, een wedstrijd voor jonge popbandjes en van het popfestival Turbulent. "De kwaliteit van de popmuziek is erg goed op Flakkee." Zelf speelt hij in de Nederlandstalige hiphopband ‘Buiten adem'. Hij ziet wel mogelijkheden om meerdere kunstuitingen bij elkaar te brengen. "Interessant en leuk om verschillende dingen bij elkaar te brengen. Als de wil er is, kan alles." En na de blokfluit klonk (via de geluidsinstallatie) dan ook popmuziek in de foyer.
Woensdag 13 februari 2008