Nu op de radio: Archipel in de ochtend

Gemeente Goedereede Superfris

De supermarkten in de gemeente Goedereede worden 'Superfris'. Dat betekent dat zij gaan helpen om alcoholmisbruik onder jongeren terug te dringen. Alcoholmisbruik onder jongeren is op heel Goeree-Overflakkee een groot probleem. Daarom heeft de gemeente Goedereede de eerste stap gezet om samen met de supermarkten verkoop aan jongeren en doorverkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 terug te dringen. Tijdens een eerste bijeenkomst op 27 mei 2008 zegden alle eigenaren van de supermarkten hun medewerking toe.

Meer dan 17% van de jongeren op Goeree-Overflakkee drinkt teveel. Dat is boven het landelijk gemiddelde en een groeiend probleem. Drankmisbruik zorgt voor blijvende schade aan het lichaam en draagt bij aan agressie en overlast. Een groot deel van de jongeren koopt de drank in de supermarkt. En als ze jonger dan 16 zijn vragen zij soms oudere jongeren om de drank te kopen. Na de gemeente Middelharnis gaat nu ook de gemeente Goedereede dit probleem samen met de supermarkten aanpakken, door het project 'Goedereede SuperFris' te starten.

Tijdens de bijeenkomst op 27 mei 2008 ging de gemeente Goedereede in gesprek met de supermarkteigenaren. In een presentatie van verslavingszorgspecialist BoumanGGZ werd de ernst van de problematiek nog eens extra onderbouwd met cijfermateriaal. Ook de buurtagent sprak over de trieste gevolgen van alcoholmisbruik die de politie regelmatig ervaart. Projectmedewerkers van de gemeente lichtten daarna de actie toe: De kern van de actie is het kweken van bewustwording van de alcoholproblematiek onder jongeren. Daarbij kan een weerbaarheidstraining van het personeel achter de kassa van de supermarkt een goed instrument zijn. Nee verkopen is namelijk niet altijd makkelijk, vooral als je zelf nog jong bent. Het project wordt ondersteund met promotiemateriaal en voorlichting.

Aan het einde van de avond peilden burgemeester Van de Velde-de Wilde en verantwoordelijk wethouder Feller de bereidheid van de supermarkten om mee te werken. Alle eigenaren zagen de noodzaak van een dergelijke actie in en zullen naar verwachting meewerken aan de campagne. De aftrap wordt gehouden op 25 juni 2008. De samenwerkingsintentie werd beklonken met een glas champagne. Van de alcoholvrije soort uiteraard.