Gezamenlijke handhaving Goedereede, Dirksland, Oostflakkee
Steeds vaker blijkt dat er grote maatschappelijke behoefte bestaat aan de bestrijding van kleine ergernissen als fout parkeren, graffiti en poep op straat. Maatregelen tegen dit soort overlast staan beschreven in de algemene plaatselijke verordening (APV). In beginsel is de gemeente verantwoordelijk voor de handhaving van de APV. Gezien de beschikbare capaciteit was dit tot nu toe nauwelijks mogelijk in de gemeenten Goedereede, Oostflakkee en Dirksland.
Per 1 april 2012 zijn er binnen het ISGO twee buitengewoon opsporingsambtenaren aangesteld die zich bezig gaan houden met handhaving van de APV in de drie genoemde gemeenten. Deze ambtenaren zijn te herkennen aan de tekst 'gemeentelijke handhaving' op hun kleding en de daarbij behorende identificatiepas.
De buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) houdt onder andere toezicht op:
• het opruimen van uitwerpselen van uw hond / paard
• het aanlijnen van uw hond
• het te vroeg aanbieden van uw afvalcontainer / te lang laten staan na lediging
• baldadigheid / hinderlijk gedrag
• illegale afvalstort
• parkeeroverlast (van alle voertuigen)
De BOA wijst de overtreder op bovenstaande feiten door uitreiking van een gele kaart. De gemeenten hopen dat overtreders zich op deze manier bewust worden van de overlast die zij veroorzaken. Zodoende kunnen in de toekomst ergernissen bij buurtbewoners voorkomen worden. Er wordt maximaal twee keer met de gele kaart gewaarschuwd. Bij een derde overtreding wordt proces-verbaal opgemaakt.
Ervaart u zelf een van bovengenoemde ergernissen, dan kunt u dit doorgeven aan de betreffende gemeente via het algemene telefoonnummer. Hier worden de klachten geregistreerd en daarna doorgegeven aan de afdeling handhaving van het ISGO.
Foto: Burgemeester Stoop, als portefeuillehouder openbare orde en veiligheid, poseert met de twee buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's).
Donderdag 19 april 2012