Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

GroenLinks tegen OV plan Zuid-Holland

Provinciebestuur wil minder OV op het eiland

GroenLinks Zuid-Holland stemde woensdag 23 april 2014 tegen het openbaar vervoer plan van het provinciebestuur voor Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. In het plan van het provinciebestuur hoeft de vervoerder in deze regio niet meer ieder dag openbaar vervoer te verzorgen. Ook mag hij de kleine dorpen overslaan, hij hoeft alleen nog in de grote dorpen te stoppen.

Het provinciebestuur wil met de gemeenten overleggen of vrijwilligers en lokale ondernemers de gaten in de dienstverlening kunnen opvullen. Zo wil zij proberen het zelf gecreëerde probleem op te lossen, maar het provinciebestuur belooft niets.

Leegloop OV door neerwaartse spiraal dreigt
GroenLinks Zuid-Holland kan hier onmogelijk mee instemmen. "Bezuinigen op onrendabele lijnen is natuurlijk niet de oplossing", zegt OV-woordvoerder Berend Potjer. "Dan kom je in een neerwaartse spiraal: door verslechtering van het aanbod dreigt leegloop van OV. Dat leidt dan weer tot dalende inkomsten, waardoor het OV weer onrendabeler wordt. Dan moet er weer meer worden bezuinigd, net zo lang tot er niets meer over blijft."

Ruimte voor verbetering
GroenLinks ziet veel ruimte voor verbetering. "Het OV gebruik is zes keer zo laag als in andere delen van de provincie. Dat komt omdat het niet goed aansluit bij de behoefte. Zo rijdt bij het grootste bedrijventerrein van de regio, De Bosschen in Oud-Beijerland, na 16:30 uur geen bus meer. Veel mensen werken hier tot 17:00 uur of in ploegendienst. Al die mensen zijn dus gedwongen de auto te nemen. GroenLinks wil vanuit de gebruiker denken in plaats vanuit de vervoerder. Eerst kijken welke dienstverlening nodig is en dan hoe dat bereikt wordt. Niet door dure lege bussen te laten rijden, maar door ruimte te geven aan lokale ondernemers en innovatie. Maar dat is nu onmogelijk, want het grootste deel is al weg naar de grote busmaatschappijen voor zij in beeld komen."

Succesvolle voorbeelden
Dat het heel anders kan laten de MerwedeLingeLijn en RandstadRail zien. Ook dat waren onrendabele lijnen, maar door een kwaliteitsimpuls zijn deze lijnen zijn inmiddels een daverend succes.

Potjer: "Wat daar kan, moet ook kunnen in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee." Potjer hoopt dat het provinciebestuur bij de uitwerking van de plannen de kritiek van GroenLinks ter harte neemt en meer rekening houdt met de reizigers