Nu op de radio: Archipel Love Songs

Oplossing voor scholieren Goeree-Overflakkee

Scholieren uit de regio Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee kunnen binnenkort een tegemoetkoming verwachten voor de kosten van hun hun busabonnement. De provincie Zuid-Holland en Arriva zoeken met elkaar naar een oplossing om de onbedoelde effecten van het nieuwe assortiment aan abonnementen weg te nemen.

Vooruitlopend op het verdwijnen van de sterabonnementen hebben de Provincie en Arriva gekeken naar een passende productlijn voor de regio Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee. De grote verandering is dat er niet meer betaald wordt per zone, maar per kilometer. In de basis ontstaat hierdoor een eerlijker systeem.

Eind aan zonesysteem
De nieuwe productlijn brengt een aantal veranderingen met zich mee. Voorheen betaalden scholieren die gelijke afstanden aflegden verschillende tarieven. Een reis van Puttershoek en Maasdam naar Barendrecht bijvoorbeeld, kon met een 2-sterabonnement á € 48,45 (prijspeil 2012) per maand. Voor een reis van Numansdorp naar Oud-Beijerland moest je een 3-sterabonnement á € 72,- per maand hebben. De reisafstanden zijn nagenoeg gelijk, plusminus 13 kilometer. Dit kost in het nieuwe systeem dan ook hetzelfde. De reizigers die meer gaan betalen zijn met name reizigers die tijdens het zonesysteem in een grote zone woonden en weinig zonegrenzen tegenkwamen op hun ritten.

Tegemoetkoming voor extra kosten
De prijsverandering is het gevolg van het nieuwe systeem waarbij dus betaald wordt per gereisde kilometer. Het is echter niet de bedoeling van zowel de provincie Zuid-Holland als Arriva dat mensen extreme prijsstijgingen gaan betalen, dat hebben beide partijen ook altijd gezegd. Dat het voor sommige reizigers duurder wordt, is een gegeven. Maar voor excessen komt er een financiële tegemoetkoming. Hoe die tegemoetkoming eruit gaat zien is momenteel onderwerp van overleg tussen de Provincie en Arriva. Daar kunnen nog geen exacte uitspraken over gedaan worden. Maar dat er een tegemoetkoming komt is zeker.

Klantvragen
Reizigers die hun vraag over deze abonnementen aan de klantenservice van Arriva hebben gesteld, worden individueel benaderd.