Nu op de radio: Archipel bij nacht

Raadsvergadering vliegveld Oude-Tonge druk bezocht

Foto

Op dinsdag 8 februari 2011 organiseerde de gemeenteraad van Oostflakkee een informatieve raadsvergadering over het onderwerp Ultra Light Vliegtuigen, in de volksmond ULV's. Vele geïnteresseerden waren op de avond afgekomen en vulde de publieke tribune volledig.

In 2006 ontving de gemeenteraad eenzelfde soort aanvraag van dezelfde initiatiefnemers. Toen werd het verzoek afgewezen. In 2010 kwam er opnieuw een verzoek binnen bij de Provincie Zuid-Holland. Deze werd op 25 januari 2011 behandeld door de gemeenteraad. De provincie wil namelijk graag weten hoe de gemeente Oostflakkee denkt over de aanvraag. Voor de gemeenteraad er een oordeel over wilde vellen, wilde zij eerst meer informatie over het onderwerp. Daarom belegde zij een informatieve openbare raadsvergadering waarbij zowel de initiatiefnemers, de provincie, als kenners van het gebied konden aangeven wat de feiten, voordelen en nadelen van een dergelijk ULV-veld zijn.

De aanvraag
Op het ULV-veld zouden piloten van deze zeer lichte, motorische vliegtuigen, graag een start- en landingsbaan aanleggen zodat zij hun hobby kunnen uitoefenen. Een weiland ten noorden van Oude-Tonge zou hiervoor zeer geschikt zijn. Er is zelfs al overeenstemming met de eigenaar van de grond. De provincie is bevoegd om over deze aanvraag een besluit te nemen. Mocht Provinciale Staten de aanvraag goedkeuren, dan is het aan de gemeente om een besluit te nemen over de eventuele wijziging van het bestemmingsplan. Van dit besluit hangt vervolgens de komst van het vliegveld af.

ULV
De initiatiefnemers gaven informatie over wat de sport precies inhoudt. De vliegtuigen waarmee ze willen gaan vliegen boven Goeree-Overflakkee en omgeving blijken Micro Light Aircrafts (MLA) te zijn. Deze MLA's zijn een afgeleide van de eveneens motorische ULV's. Hiermee mag alleen gevlogen worden bij goed zicht, en dus niet bij slecht weer. De vliegtuigen zijn niet te vergelijken met de vliegtuigen die bijvoorbeeld op vliegveld Zeppe in West-Brabant vliegen. Dat zijn vliegtuigen die soms drie tot vijf keer zo zwaar zijn. Deze produceren ook meer geluid. De MLA's wegen maximaal 300 kilo.

De initiatiefnemers hadden voorheen een locatie op de Maasvlakte. Daar konden ze niet blijven. Zij vliegen nu op vliegveld Midden Zeeland. De reisafstand is echter voor de leden van de kleine vereniging dusdanig ver, dat zij graag wat dichter bij huis hun hobby willen uitoefenen. "Oude-Tonge is een prima locatie voor ons", aldus de heer Leegwater, een van de sprekers. De sport is voor iedereen toegankelijk. Bovendien trekt het dagjesmensen die graag naar de vliegtuigen komen kijken. Deze brengen ook hun bestedingen mee, zo gaf men aan.

Provincie
De aanvraag bevindt zich nog in een beginstadium, zo maakte de heer Bovy van de provincie duidelijk. Er is nog geen standpunt bepaald of besluit genomen. De mening van de bevolking en de gemeente wordt betrokken bij de besluitvorming. Het is hiervoor nodig dat men zijn of haar zienswijze kenbaar maakt. Dit kan bij de provincie Zuid-Holland.

Door de heer Bovy werd ook een technische toelichting gegeven op de aanvraag. Zo blijken er regels te zijn voor de minimale afstand tot de bebouwde kom en tot natuurgebieden. De aanvraag voldoet aan deze regels.

Qua geluid kon de heer Bovy melden dat het moment dat de vliegtuigen hoorbaar worden tot het moment dat ze uit het geluidsveld verdwenen zijn ongeveer twee a drie minuten duurt. Dit is afhankelijk van hun hoogte en het andere geluid in de omgeving. De vliegtuigen zullen beter hoorbaar zijn in de polder, dan bijvoorbeeld in Oude-Tonge zelf. Het geluid is vergelijkbaar met een op 150 meter afstand voorbij rijdende vrachtwagen die een snelheid heeft van 50 kilometer per uur. Dit geluid is lager dan dat van een voorbij rijdende tractor, zo gaf hij aan.

Het aantal vliegbewegingen dat de club zou mogen maken, mocht de vergunning worden toegekend, is maximaal 1700 per jaar. Zowel een start als een landing wordt gerekend als vliegbeweging, en dus komt dit neer op maximaal 850 vluchten per jaar. Ook zijn er regels voor vliegtijden en mag het vliegveld niet gebruikt worden voor lesvliegtuigen, die bijvoorbeeld alleen oefenen met opstijgen en landen.

Natuurkundige
Tot slot was de heer Schildwacht van Landschapsbeheer Zuid-Holland aan het woord. Hij lichtte toe dat onder meer de vogels in het gebied overlast kunnen hebben van de vliegtuigen. Dichtbij het geplande vliegveld is zelfs een onlangs aangelegd gebied dat door vogels gebruikt wordt om onder meer te broeden en te eten. Er zouden volgens de heer Schildwacht vele vogelsoorten in Oostflakkee verblijven waarvan sommige zelfs zeldzaam zijn.

Vragen
Zowel vanuit de gemeenteraad als vanaf de publieke tribune werden diverse kritische vragen gesteld. Is er rekening gehouden met de economische schade die dit vliegveld kan aanrichten? Zo verwachten een nabijgelegen paardenfokker, campingeigenaar en restauranthouder veel hinder. En verder, hoe zit het met de veiligheid? En zijn er klachten gekomen toen er nog op de Maasvlakte gevlogen werd?

De club van initiatiefnemers gaf aan dat over bijvoorbeeld vliegmomenten best te praten valt. Het is hen er niet om te doen om de omgeving overlast te geven. Zij willen graag hun sport beoefenen.

De provincie gaf aan dat iedereen hun zienswijze kenbaar mag maken over de wenselijkheid van het plan. Qua veiligheid blijken er weinig voorzieningen nodig en nauwelijks risico's te zijn. De klachten vielen bij de Maasvlakte erg mee en waren zelfs niet direct terug te brengen tot het MLA-veld.

Vervolg
De gemeenteraad was tevreden over de inbreng en de gegeven informatie. Op een later moment zal de gemeenteraad het onderwerp bespreken en er haar standpunt over bepalen. Meer informatie is te vinden op de website van de provincie Zuid-Holland, www.pzh.nl.