Regiotaxi Goeree-Overflakkee rijdt naar tevredenheid
Het ISGO heeft in juni 2009 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de Regiotaxi Goeree-Overflakkee. Vijftien onderzoekers hebben onaangekondigd een rit gemaakt met de Regiotaxi en hebben daarbij de kwaliteit van de rit beoordeeld. De uitkomst van het onderzoek toont aan dat de reizigers over het algemeen tevreden zijn over het vervoer met de Regiotaxi.
Mystery guests op pad
Het onderzoek is uitgevoerd door zogenaamde 'mystery guests'. Een mystery guest voert anoniem een onderzoek uit naar de kwaliteit van bijvoorbeeld een dienstverlening. Voordeel is dat bij de dienstverlener niet bekend is dat er een onderzoek wordt uitgevoerd.
Het onderzoek
Het vervoer met de Regiotaxi is op verschillende punten beoordeeld; de reservering van de rit bij de reserveercentrale, de reis, de klantvriendelijkheid van de chauffeur en de kwaliteit van het voertuig. Aan het onderzoek hebben vijftien mystery guests meegewerkt, afkomstig uit de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee. Voor het beoordelen van hun rit hebben zij een heen- en een terugreis geboekt.
Conclusie van het onderzoek
De reizigers van de Regiotaxi G-O, blijkt uit het onderzoek, zijn over het algemeen tevreden met het vervoer. De mystery guests waren positief over het reserveringstraject, het voertuig en het verloop van de rit. Minder positief waren ze over het niet optimaal werken van de terugbelservice. De chauffeur reageerde soms niet op het verzoek om de reiziger te bellen als de taxi er aankomt. Verder werden niet alle ritten op tijd uitgevoerd. De klantvriendelijkheid van de chauffeur was voor de mystery guests, op een aantal ritten na, prima.
Aan de regels van het vraagafhankelijk vervoer is niets te veranderen. Een kwartiertje eerder of een kwartiertje later. Een stukje omrijden. Het hoort erbij. Deze regels komen de reizigers niet altijd uit. We kunnen werken aan de verhoging van de beleving van de reizigers. Een beetje extra aandacht doet een hoop. Zo stipt mogelijk rijden. Een zo snel mogelijke en efficiënte afhandeling van de ritaanvraag. En een behulpzame chauffeur.
Verbeterplan
Met de uitkomst van het onderzoek is een beeld gekregen van de opvallende punten die zich voordoen tijdens het vervoer met de Regiotaxi G-O. Daarmee is de dienstverlening van de vervoerder beoordeeld. De minder positieve punten die naar voren zijn gekomen uit het onderzoek zijn voorgelegd aan de vervoerder met het verzoek om te komen met een verbeterplan. De vervoerder is gevraagd meer aandacht te schenken aan de verbetering van de beleving van de reiziger. Een rit met de Regiotaxi Goeree-Overflakkee moet tenslotte een klein feestje zijn.
De gehele rapportage is te downloaden van de site van het ISGO; www.isgo.nl.
Donderdag 15 oktober 2009