Nu op de radio: Archipel bij nacht

Vakantiekrachten nodig om zomer door te komen

De crisis lijkt weinig invloed te hebben op de vakantiebaan. Na afloop van de schoolexamens kiezen jongeren dit jaar onverminderd voor de betere, en vooral: de leukere - vakantiebanen. En werkgevers zijn nog altijd naarstig op zoek naar de flexibele, zelfstandige en collegiale vakantiewerker. Zo zijn in de regio Goeree-Overflakkee vakantiekrachten nodig bijvoorbeeld als horeca-medewerker.

Opvallend detail in het Randstad Vakantie & Jongeren Onderzoek 2009: werkgevers zoeken deze zomer meer dan ooit jongeren die fulltime en gedurende de volle vakantieperiode willen werken. Ook het aantal jongeren dat juist zo'n vakantiebaan zoekt, is gegroeid.

Meer uren per dag, meer dagen en ook nog meer weken: jongeren zijn in tegenstelling tot andere jaren bereid flink aan te pakken tijdens de vakantieperiode. Dat blijkt uit het jaarlijkse Vakantie & Jongeren Onderzoek dat De Vos en Jansen Marktonderzoek in opdracht van Randstad gehouden heeft onder 512 jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 25 jaar en onder 595 vertegenwoordigers van bedrijven die deze zomer vakantiewerkers hebben.

Het onderzoek wijst uit dat vraag en aanbod in vakantiewerk ook in de eerste zomer van de recessie nog goed op elkaar aansluiten. Eén op de vijf jongeren verwacht meer moeite te hebben met het vinden van een vakantiebaan dan in voorgaande jaren, maar deze vrees lijkt onterecht. Tweederde van de bedrijven geeft aan ongeveer even veel vakantiekrachten nodig te hebben als vorig jaar. Gemiddeld hebben bedrijven meer dan 6 weken lang en 5 dagen in de week werk voor vakantiekrachten. Voor veel bedrijven zijn vakantiekrachten nog steeds onmisbaar om de zomermaanden mee door te komen.

Vakantie, hoe dan ook
Jongeren laten zich, blijkens het onderzoek, niet van vakantie afhouden. Slechts een bescheiden minderheid geeft aan dit jaar niet op vakantie te gaan. Wel denken jongeren dat het goed is om tijdens de crisis een baan te hebben. Meer jongeren hebben dan naast hun studie ook een bijbaan. En hoewel geld verdienen een belangrijke drijfveer voor werkende jongeren blijft, willen ze vooral werken in een omgeving met een goede werksfeer en leuke collega's.

Leuk werk desnoods voor lager loon
Daarnaast wordt een vakantiebaan gezien als een goede manier om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Wanneer jongeren aan de slag kunnen bij hun droomvakantiebaan, zijn de meeste bereid om genoegen te nemen met een lager loon dan bij een minder leuke baan. Meer dan de helft weet ongeveer wat voor vakantiebaan zij willen: de horeca, maar ook administratief werk en werk in de detailhandel zijn populair. Het geld dat jongeren met hun vakantiebaan verdienen, geven ze meer dan in andere jaren uit aan vakantie. Daarnaast wordt veel geld besteed aan met name de mobiele telefoon, aan kleding en aan uitgaan. Ook blijken veel jongeren het geld te sparen voor grotere uitgaven.

Jongeren vinden vakantiewerk daarnaast ook heel nuttig voor hun ontwikkelingen en voor hun toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Veel jongeren denken dat zij straks makkelijker aan een vaste (bij)baan komen, als zij nu een vakantiebaan hebben. Dat blijkt in de praktijk voor één op de tien jongeren ook werkelijk te kloppen: zij blijven na hun vakantiebaan bij de organisatie werken, in een bijbaan of fulltime.

Jongeren doen het zelf, bedrijven verkiezen uitzendbureau
De meeste jongeren vinden hun vakantiebaan dit jaar op eigen houtje. Bijna de helft (48 procent) benadert zelf een bedrijf, 42 procent komt via kennissen aan een vakantiebaan en 39 procent reageert op een advertentie. Een derde van de jongeren vindt zijn vakantiebaan via een uitzendbureau. Zeven op de tien bedrijven hebben vorig jaar gebruik gemaakt van een uitzendbureau om vakantiekrachten te vinden. Daarnaast putten veel bedrijven uit het netwerk van eigen medewerkers en benaderen zij de vakantiekrachten van het voorgaande jaar. Sleutelwoorden bij het zoeken naar de juiste vakantiewerker: flexibel, zelfstandig en collegiaal.