Nu op de radio: Archipel Love Songs

VWO 4 leerlingen maken opdracht voor ontwikkelingsorganisatie

Foto

Een Engelse presentatie houden voor een opdrachtgever, internationale studenten en medescholieren in de raadzaal van het stadhuis van Gouda; voor acht vwo 4-leerlingen van de CSG Prins Maurits zit het er inmiddels weer op. Adine Klijn, Jan-Luuk Hoff, Jorien Lokker, Joanne Rink, Riëlle Hogchem, Jonathan van Rossum, Tamara van Holten en Lisa Paasse werkten vanaf de herfstvakantie aan een opdracht van ontwikkelingsorganisatie Sankofa en leverden het resultaat donderdag 14 april 2011 op.

Deze organisatie wil in Ghana een timmerwerkplaats opzetten waar Ghanese jongens het vak kunnen leren. Tegelijkertijd wil Sankofa voor jonge kinderen veilige speelplaatsen ontwikkelen. Daarom had deze organisatie behoefte aan handleidingen voor speeltoestellen. Via de organisatie Worldschool werd deze vraag neergelegd bij de Prins Maurits. In Vwo 4 werken leerlingen die deelnemen aan X3, een programma voor leerlingen die meer kunnen en willen dan het reguliere schoolprogramma, altijd aan een opdracht van een ontwikkelingsorganisatie. Ze doen dit vrijwillig, krijgen er geen cijfers voor en doen het in hun eigen tijd.

Op het eerste gezicht leek de opdracht niet zo ingewikkeld, maar al snel kwamen de leerlingen erachter dat er meer bij kwam kijken. Sankofa wilde namelijk speeltoestellen die gemaakt waren van lokale materialen, dus moesten ze achterhalen welke materialen voorhanden waren en welke mogelijkheden deze materialen hadden. Joanne en Jorien wilden bijvoorbeeld voor hun speelhuisje bamboe gebruiken, maar konden dat niet in de grond steken omdat dit door witte mieren zou worden opgegeten. Het was Riëlles taak om - naast het ontwerpen van een balanceerster - steeds contact te houden met Sankofa en andere experts om te kijken of het werk de goede richting uitging.

Er moesten ook allerlei berekeningen worden uitgevoerd. Adine moest bijvoorbeeld berekenen hoeveel touw er nodig was voor de klimpiramide. Vervolgens moest er van iedere stap voor de handleiding een technische tekening worden gemaakt. Met name voor de schommel die Jonathan en Tamara maakten was dat een ingewikkelde klus. Nadat per tweetal een toestel was gemaakt, werd dit door Jan-Luuk samengevoegd in één handleiding. Hierbij moest er op gelet worden dat de afmetingen van ieder toestel in cm was gegeven en dat de opbouw van de handleiding steeds hetzelfde was. Naast het bankje dat Lisa met Jan-Luuk gemaakt had, voegde zij ook nog een overzicht toe van veiligheidszones.

Uiteindelijk lag er dan donderdag 14 april 2011 een mooie handleiding en was het bijzonder leuk om deze te presenteren. Hoogtepunt was wel het moment waarop Jan-Luuk namens de groep de handleiding overhandigde aan de directeur van opdrachtgever Sankofa. Hij was duidelijk heel blij verrast met de prachtige en vooral bruikbare handleidingen. Voor deze leerlingen is het Worldschool-project afgelopen. Volgend schooljaar krijgen zij binnen het X3-programma weer een nieuw project aangeboden.