Nu op de radio: Sport Lokaal

Wethouder De Jong overhandigt vervoerspas CTW

Vanaf 1 januari 2012 wordt het taxivervoer voor Wmo-geïndiceerden anders ingevuld. De Regiotaxi maakt plaats voor het Compensatie Taxitarief voor Wmo-geïndiceerden (CTW). In november 2011 hebben alle Wmo-geïndiceerden op Goeree-Overflakkee een brief ontvangen met meer informatie en een antwoordformulier. Binnenkort ontvangt iedereen die het antwoordformulier heeft teruggestuurd de nieuwe vervoerspas thuis. Met daarbij een handige instructie en tips voor het gebruik.

Nieuwe pas
Wethouder G. de Jong van de gemeente Dirksland overhandigt namens de vier gemeenten van Goeree-Overflakkee op symbolische wijze de eerste pas aan de heer en mevrouw Bal-van Schouwen. Het echtpaar Bal maakte regelmatig gebruik van de Regiotaxi en reist vanaf 1 januari 2012 met het CTW.

De pas voor de Regiotaxi is vanaf 1 januari 2012 niet meer te gebruiken. Met de CTW-pas kunnen mensen bij de taxibedrijven aantonen dat ze bij hun gemeente staan geregistreerd met een Wmo-indicatie.

Vrije keus
Houders van een CTW-pas zijn vrij in hun keuze door welk taxibedrijf ze vervoerd willen worden. Voorwaarde is wel dat het een legaal taxibedrijf is. De gemeente voorziet in een compensatie voor het vervoer op basis van het nieuwe Compensatie Taxitarief voor Wmo-geïndiceerden (CTW). Net als bij het Regiotaxisysteem betalen de reizigers een deel van de taxikosten. Deze kosten zijn nooit hoger dan de reguliere kosten die gelden in het Openbaar Vervoer.

Voorwaarden voor het vervoer
Het maximaal te reizen aantal kilometers (enkele reis) is 30 kilometer. Het begin- of eindpunt moet gelegen zijn op Goeree-Overflakkee. De reis wordt gecompenseerd als gebruik is gemaakt van een legale taxionderneming en als is gereisd met een geldige CTW-pas. De pas wordt bijvoorbeeld ongeldig als de Wmo-indicatie is geëindigd of als de eigenaar is verhuisd naar een andere gemeente.

Wmo-reizigers kunnen de gemeente machtigen om het gemeentelijke deel van de kosten te betalen aan het taxibedrijf waarmee is gereisd. Taxibedrijven zijn niet verplicht hieraan mee te werken, maar bieden zo een service aan de Wmo-reiziger. De reiziger (die een machtiging heeft verleend) hoeft dan maar een klein gedeelte van de taxikosten direct te betalen, namelijk het deel dat niet voor compensatie in aanmerking komt, de rest wordt door het taxibedrijf geregeld met de gemeente.

Géén machtiging aan de gemeente
Als de Wmo-reiziger niet heeft gekozen voor het verlenen van een machtiging (of het taxibedrijf verleent deze service niet) moet het volledige bedrag betaald worden aan de taxichauffeur. Achteraf kunnen dan de ritkosten door de Wmo-reiziger worden gedeclareerd, onder vermelding van de naam van het taxibedrijf, het in- en uitstappunt, het aantal gereden kilometers en het notabedrag. Hiervoor is ook een nota van het taxibedrijf nodig.

Kosten voor het CTW
De CTW-berekening gaat uit van maximale tarieven. Taxibedrijven zijn vrij om lagere tarieven te hanteren, waardoor het eigen tarief en het bedrag dat de gemeente compenseert lager kunnen uitvallen. Een voorbeeld, waarbij de Wmo-reiziger een machtiging heeft verleend:

Een gewone taxirit (geen rolstoelbus) van 5 kilometer kost bijvoorbeeld maximaal € 14,76. De CTW-reiziger betaalt € 1,15 aan de taxichauffeur. De gemeente betaalt de overige € 13,61.

Meer informatie
Meer informatie over de tarieven en de compensatie is binnenkort te vinden op de website van het ISGO, www.isgo.nl.