Karin van Toor opent nieuwe praktijkruimte voor hoogbegaafde kinderen

Foto

Een belangrijke stap heeft Karin van Toor (53) gezet met haar praktijk Musica EduArta en haar aanverwante praktijk Sense for Learning. Waar ze tot dusver veel kinderen die passende begeleiding nodig hebben hielp vanuit de praktijkruimte aan haar eigen woonhuis in Stellendam, heeft Karin nu een mooie en grotere praktijkruimte aan Nijverheidsweg 21 te Stellendam. Zaterdagmiddag 28 mei opende ze hier officieel de deuren.

Op Goeree-Overflakkee is Karin van Toor al meer dan 25 jaar bekend als bevlogen pianodocente. Maar ze is méér dan professioneel pianodocente. Vanuit haar praktijk Musica EduArta vervult ze op educatief gebied namelijk een redelijk unieke rol door muziekonderwijs succesvol te combineren met het coachen en begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Ze had ontdekt dat muziek leren maken voor hen echt werkte en ze besloot zich door studie aan het Radboud Centrum voor Sociale Wetenschappen te Nijmegen te specialiseren op het gebied van hoogbegaafdheid. Vervolgens raakte ze geïntrigeerd door het leren leren, door studievaardigheden en leer- en geheugentechnieken. En om zich ook daarin te specialiseren volgde ze een opleiding bij Studielift. Dat leidde in april jl. tot de start van een tweede praktijk: Sense for Learning. Van hieruit begeleidt en coacht ze zowel hoogbegaafde als niet-hoogbegaafde kinderen die passende ondersteuning nodig hebben op het gebied van onderpresteren, faalangst en leren hóe je nu eigenlijk moet leren.

Hoogbegaafd
“Kinderen die (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn”, vertelt Karin, “kunnen dikwijls passief, lusteloos en ongemotiveerd zijn, wisselend presteren of onderpresteren. Of juist agressief en dwars zijn en vol frustratie zitten. En heel andere interesses hebben dan school. Als deze kinderen een specialistische aanpak en begeleiding krijgen, want dat hebben ze echt nodig, zie je verrassend mooie dingen gebeuren, ze raken weer enthousiast en gemotiveerd. Daaraan werk ik in mijn praktijk Musica EduArta, door vrijheid en openheid, geen schoolse regels of activiteiten, maar door van passiviteit vandaan te werken naar activiteit en creativiteit. Maar dán blijkt vaak dat ze geen idee hebben hóe ze nu eigenlijk moeten leren. De leer- en geheugenstrategieën ontbreken doordat er altijd weinig aanspraak op werd gedaan. Daarvoor kunnen ze aansluitend terecht in mijn praktijk Sense for Learning, waar ik trouwens ook volwassenen en niet-hoogbegaafden begeleid.”

Unieke methode
Om de capaciteiten van hoogbegaafden optimaal tot hun recht te laten komen ontwikkelde Karin de unieke methode MUSIC. Dit staat voor de ontwikkeling van Mindset, Uitdaging, Strategie, Implementeer en Communicatie. “Deze methode is breed inzetbaar, zowel op school, tijdens de studie, als voor persoonlijke ontwikkeling”, legt Karin uit. “Het verschaft hoogbegaafden, en ook hun ouders, een goed zicht op zichzelf en op de groei- en ontwikkelmogelijkheden. Het geeft duidelijkheid op welke manier ze hun doelen kunnen bereiken, het leert ze leren, het geeft inzicht en motivatie om echt in actie te komen en vernieuwde energie te vinden om dóór te groeien! En natuurlijk, dat vraagt om maatwerk voor iedere leerling in het bijzonder.”

Buitenshuis
Ondanks dat de warme omgeving van Karins woning voor kinderen een fijne plek is voor hun coaching, bleek dit niet altijd even praktisch. Daarom ging Karin op zoek naar een praktijkruimte buitenshuis. Het werd een kantoorruimte in het bedrijfsgebouw Nijverheidsweg 21. Hoewel het dus niet meer aan huis is, staan op de nieuwe locatie wel de tafel en stoelen die in de thuissituatie ook stonden. “Dat geeft een vertrouwd beeld en houdt ook hier het huiselijke karakter erin.”

Centrum voor hoogbegaafden
Bijzonder blij is Karin met haar nieuwe praktijkruimte. “Het zou de eerste stap kunnen zijn naar een nieuw centrum in de regio voor hoogbegaafde kinderen, waar voor hen én voor hun ouders de deur wijd openstaat, waar niet alleen de gesprekken worden gehouden maar waar ook workshops en trainingen kunnen worden gegeven. Ja, nadrukkelijk noem ik ook de ouders of verzorgers van de kinderen, want zíj zijn het die in het dagelijkse leven de kinderen begeleiden. Daarom is het van belang dat ook zij bij de coaching van de kinderen worden betrokken.”

Veilige omgeving
“Maar het belangrijkste van de nieuwe praktijkruimte is”, legt Karin uit, “dat de kinderen een veilige uitnodigende omgeving kan worden geboden, waar ze zichzelf kunnen zijn, zich niet hoeven aan te passen maar kunnen ontdekken waar ze wél enthousiast van worden. Een omgeving waar ze gezien worden, waar begrip is en gedacht wordt vanuit mogelijkheden. Vanuit hun eigen interesse gaan we dan aan de slag, hetzij één op één, hetzij in een buitenschoolse plusklas, en dan zíe je de kinderen veranderen! Het is echt fantastisch om dit mee te maken én om hier een bijdrage aan te kunnen leveren!"

Zie voor meer informatie www.musicaeduarta.nl en www.senseforlearning.nl.

Tekst en foto: Villerius Tekstproductie & Fotografie