Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

Goedereede slaagt 'cum laude' voor servicegerichtheid

logo gemeente GoedereedeEen extern bureau onderzocht bij 410 gemeenten in Nederland hoe zij verzoeken van inwoners afhandelen. Voor dit benchmarkonderzoek 'Servicegerichtheid Nederlandse gemeenten' beoordeelde een 'mystery shopper' de bereikbaarheid, de informatievoorziening en de dienstverlenendheid van de gemeente. De gemeente Goedereede scoorde zeer goed en eindigde daarmee op een gedeelde eerste plaats, samen met de gemeente Cuijk en de gemeente Geldermalsen.

Enkele weken geleden ontving de gemeente Goedereede via e-mail een informatieverzoek over percelen, bouweisen, vergunningen, gemeentelijke lasten en woonwijken. De aanvraag was afkomstig van een gezin dat overwoog zich in de gemeente Goedereede te vestigen. Zij zochten informatie over de gemeente Goedereede. Achteraf bleek het verzoek afkomstig te zijn van een zogenaamde 'mystery shopper'. Het informatieverzoek werd gesteld in het kader van het benchmarkonderzoek 'Servicegerichtheid Nederlandse gemeenten'. In deze benchmark werd gekeken naar de wijze waarop gemeenten verzoeken van inwoners afhandelen.

De resultaten van de gemeenten werden naast elkaar gezet en met elkaar vergeleken. De drie domeinen waren:
- Bereikbaarheid: Hoe eenvoudig is de gemeente te bereiken en hoe snel reageert de
gemeente?
- Informatievoorziening: Hoe volledig is de gemeente in de beantwoording van de vragen?
- Dienstverlenendheid: In hoeverre verplaatst de gemeente zich in de behoeften van de
inwoner?

De 410 gemeenten konden binnen een termijn van vier weken reageren. De verschillen waren groot. Maar 11 gemeenten (3%) slagen 'cum laude'; zij zijn goed bereikbaar, volledig in hun antwoorden en doen een stapje extra om de inwoner te betrekken. De Nederlandse gemeenten die een 8,5 of hoger scoorden, ontvingen daarvoor het predicaat 'cum laude'.

De gemeente Goedereede scoorde op alle domeinen zeer goed en eindigde daarmee op een gedeelde eerste plaats. Voor haar bereikbaarheid kreeg zij een 8,5, voor haar informatievoorziening een 10 en voor haar dienstverlenendheid een 8,5 waardoor het eindcijfer op een 9 uitkwam. "Ik ben er erg trots op dat onze gemeente op de eerste plaats is geëindigd met zulke prachtige cijfers. Wij streven continue naar een optimale dienstverlening; uit dit onderzoek blijkt dat we hierin zeker geslaagd zijn", aldus burgemeester Ger van de Velde-de Wilde.

Het volledige benchmarkrapport en meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.succesgerichtveranderen.nl.