Nu op de radio: Archipel bij nacht

Toerisme: Kiezen voor de kust en steden en cultuur

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer een "Vernieuwde Toeristische Agenda" toegestuurd waarin zij aangeeft zich te gaan concentreren op een aantal speerpunten en scherper te willen kiezen voor het inkomend toerisme, zonder het belang van het binnenlands toerisme uit het oog te verliezen.

De speerpunten waar de Staatsecretaris voor kiest zijn de stedelijk-culturele omgeving, de kust, grootschalige evenementen en het zakelijk reisverkeer. Staatssecretaris van Gennip heeft gekozen voor een twaalftal actiepunten om invulling te geven aan het positioneren van Nederland als aantrekkelijke bestemming op een beperkt aantal markten waar het groeipotentieel het grootst is. Belangrijk is verbetering van het aanbod dat de grootste bijdrage levert aan een verdere groei van het inkomend reisverkeer.

De actiepunten lopen van het opzetten van een voorbeeldproject samen met één van de badplaatsen om een kwaliteitsslag te maken tot het opzetten van een meerjarige programmering van grote evenementen omdat daar heel veel buitenlandse toeristen op af komen. De promotie en samenwerking van alle betrokkenen begint al dit jaar vorm te krijgen rond het Rembrandt-jaar 2006. Er zal een plan van aanpak worden ontwikkeld om Nederland weer te laten stijgen naar de zesde plaats op de internationale ranglijst van congresbestemmingen. Nederland is op die lijst gedaald van de zesde plaats in 1995 tot de tiende in 2002. Daarnaast zal er een toeristische benchmark komen naar de stedelijk-culturele omgeving in ons land vergeleken met andere bestemmingen in noordwest Europa en een onderzoek worden gedaan naar de promotie-activiteiten van overheden in andere (ons omringende) landen. Bovendien zal een onderzoek worden uitgevoerd naar de betekenis en de ontwikkeling van het seniorensegment in binnen- en buitenland. Staatssecretaris van Gennip zal de synergie tussen de beleidsterreinen toerisme, handels- en exportbevordering en buitenlandse investeringen vergroten, waarin ook past het verbeteren van de exportmogelijkheden van het aan het toerisme gerelateerde bedrijfsleven.

Uit analyse blijkt dat 10 miljoen buitenlandse bezoekers in ons land 8,2 miljard Euro besteden, waarvan zo'n 70 % aan de kust en in de stedelijk-culturele omgeving. De binnenlandse vakantiebestedingen bedragen 2,9 mrd Euro en de binnenlandse component van het uitgaande reisverkeer bedraagt 2,5 mrd Euro.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina