Nu op de radio: Jouw Weekendstem!

Acties KNRM Stellendam en Ouddorp

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Op donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 augustus 2005 heeft de kustwachtpost Ouddorp weer meerdere malen de bemanningen van de Stellendamse en Ouddorpse reddingboten moeten alarmeren. Ook de Ouddorpse reddingsbrigade heeft bij één van deze acties haar diensten bewezen.


Het begon op donderdag om 13:00 uur, toen de “Prinses Margriet” werd gealarmeerd voor de acht meter lange motorkruiser “Zeewolf” (thuishaven Scheveningen) onderweg naar Colijnsplaat met 1 persoon aan boord. Het scheepje was hoog en droog op de Ooster terecht gekomen. De reddingboot, die er langszij niet kon komen, is er zo dicht mogelijk naar toe gevaren en heeft twee opstappers over boord gezet, die lopend met de tros er heen zijn gegaan. Het bootje is vastgemaakt en van de droogte afgetrokken. De “Zeewolf” kon zijn weg weer vervolgen. Bij het heen en weer manoeuvreren is een tros in één van de jet motoren van de “Prinses Margriet” terecht gekomen, waardoor de reddingboot maar van één motor gebruik kon maken. Na overleg met de wal werd besloten direct door te varen naar de werf in Maassluis. Aan de reddingsbrigade werd gevraagd de bemanning gedeeltelijk van boord te halen, waardoor de “Christien”, de reserveboot van de KNRM, bemand zou kunnen worden. Deze boot ligt nog steeds op het station Stellendam. Dit station is daardoor inzetbaar gebleven. De bemanning was 16:30 uur weer op station. De “Prinses Margriet” was om 17:30 uur bij de werf in Maassluis.

De “Christien” werd even later al opgepiept. Om 17:15 uur alarmeerde de kustwacht de bemanning voor de TH 25 “Pieternella Johanna”, een eurokotter uit Tholen. Dit schip had te kampen met motorpech en werd binnengesleept door de TH 10 “Dirkje”. Onderweg naar Stellendam was de tros al een paar keer gebroken en men was bang dat het in het Goereese Gat weer zou gebeuren. Daarom werd aan de reddingboot gevraagd de sleep te begeleiden. Dat begeleiden was net begonnen toen inderdaad de tros weer brak. De “Christien” nam daarop de TH 25 zelf op sleeptouw en bracht deze naar Stellendam en meerde het vaartuig af in de buitenhaven. Terwijl deze actie nog niet klaar was kwam de alarmering alweer voor een volgende klus. Het vissersvaartuig werd daarom snel afgemeerd en de “Christien” vertrok direct weer naar zee. Het was nu voor de “TenTen” een 14 meter lang kajuitjacht, met 1 persoon aan boord, komende van Griekenland en onderweg naar Hindeloopen. De uit Wuppertal afkomstige opvarende bracht het scheepje voor de eigenaar van Griekenland naar Hindeloopen. De wind was helemaal weggevallen, zodat hij niet meer kon zeilen. Helaas kreeg hij motorpech, zodat hij ook niet op de motor verder kon. De boot werd op sleeptouw genomen en naar Stellendam gebracht. Even na 00:00 uur was de “Christien” weer paraat aan de reddingbootsteiger in de buitenhaven van Stellendam.

De kustwacht piepte op vrijdag 12 augustus om 13:30 uur de bemanning van de “Christien” weer op. Nu voor een 14 meter lang kajuitjacht met thuishaven Wemeldinge, van een Belgische eigenaar uit Deurne. Het scheepje was met twee opvarenden onderweg van Denemarken naar Wemeldinge. Na een flinke onweersbui kreeg de reddingboot het verzoek te gaan kijken naar een jacht, waar de bliksem was ingeslagen, waardoor alle elektronica was uitgevallen. Er was alarm geslagen met een mobiele telefoon naar het Kustwachtcentrum. De positie was onduidelijk. De laatst bekende positie was tussen de Ooster en de Steile Hoek boei. Na enig zoeken en het aanklampen van verschillende jachten werd “de Carina” aangetroffen bij BG 2. Een opstapper werd overgezet om de situatie op te nemen. Het bleek dat ze geschrokken waren maar de situatie wel onder controle hadden. Alle elektrische apparatuur was uitgevallen, zodat ze niets meer konden bedienen. Ze wilden op de zeilen richting Neeltje Jans en vroegen wel hulp bij het aanlopen van de haven aldaar. De bemanning van de reddingboot vroeg derhalve aan de kustwacht de “Koopmansdank”, de reddingboot van Burghsluis, te alarmeren, zodat die het karwei af zou kunnen maken. Die reddingboot was om ongeveer 14:15 uur ter plaatse en zette een opstapper over, waardoor de mannen van de “Christien” weer terug konden.
 
Tenslotte nog een actie op 13 augustus. De Ouddorpse reddingboot werd gealarmeerd om even na middernacht voor een boot in problemen bij Brouwershaven. Ter plaatse aangekomen bleek dat het een 7,80 meter lange motorboot was, die over en op een strekdam was gevaren. De boot, met drie personen aan boord kwam van Port Zélande en voer naar Brouwershaven. De boot bleek lek te zijn en kon zelf niet meer varen. De boot werd op sleep genomen naar Brouwershaven. Vanaf het water werd gevraagd alvast de botenlift op de werf aldaar gereed te maken. In de haven werd direct de boot in de botenlift gemanoeuvreerd. Het bleek dat er veel schade was. Een scheur van 1 meter in de kiel en een grote scheur aan stuurboordzijde, terwijl de schroef en het roer onherstelbaar beschadigd bleken te zijn. Twee van de opvarenden waren door de aanvaring met de strekdam licht gewond geraakt aan gezicht en handen. De bemanning van de “Griend” was om omstreeks 03:00 uur weer op haar eigen station.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina