Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

Campagne tegen 'oneerlijke' rozen

Tweederde van alle door Nederland geïmporteerde rozen komt uit Kenia. Daar worden bloemen vaak onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd. Lonen zijn te laag om fatsoenlijk van te kunnen leven, elementaire arbeidsrechten van vrouwen worden geschonden en seksueel geweld op de werkvloer is aan de orde van de dag.

Het Nederlandse rozenaanbod dat een eerlijke productie garandeert is erg laag: slechts 0,3 % is fair trade gecertificeerd. Met de campagne: Power of the Fair Trade Flower, wil Hivos het aanbod van eerlijke bloemen vergroten en beter zichtbaar maken in winkels. De campagne richt zich op Nederlandse consumenten, winkeliers en handelaren. In de productielanden in Afrika werkt Hivos met lokale organisaties aan de verbetering van de arbeidspositie van vrouwen in de bloemenindustrie.

Seksuele gunsten
Bij bloemenkwekerijen in Oost-Afrika wordt zeventig procent van het werk verricht door vrouwen. Zij krijgen vaak minder betaald dan mannen voor precies hetzelfde werk. Productiewerk is voor veel vrouwen de enige optie omdat ze ongeschoold zijn. Hun onderhandelingspositie is slecht - voor iedere medewerker tien anderen - en van het loon dat ze verdienen kunnen ze meestal niet rondkomen. Goede kinderopvang bijvoorbeeld is onbetaalbaar. De managementfuncties bij de kwekerijen worden vaak bekleed door mannen. Het komt regelmatig voor dat zij misbruik maken van hun positie door seksuele gunsten te vragen in ruil voor vrije dagen of contractverlenging. Bovendien worden de vrouwen blootgesteld aan gezondheidsrisico's omdat ze onvoldoende beschermd worden tegen agressieve chemicaliën. De actie die nodig is om dit te veranderen begint van onderop. Werkneemsters strijden daarom samen met lokale partnerorganisaties voor verbetering van hun situatie. Meer rechten, zeggenschap en eerlijker loon komen ook voor deze sterke vrouwen niet vanzelf.

Over Hivos
Hivos is een internationale ontwikkelingsorganisatie die werkt aan een vrije, eerlijke en duurzame wereld. Dat doet Hivos door mensen te steunen die zelf hun toekomst willen bepalen en zélf in actie komen om hun situatie te verbeteren. De publiekscampagne Power of the Fair Trade Flower is onderdeel van de vierjarige campagne Women@Work. In deze campagne werkt Hivos aan een betere arbeidspositie voor vrouwen, met name in de koffie-, bloemen- en textielindustrie.