Nu op de radio: Archipel Actueel

Nieuwe campagne in strijd tegen toenemende fraude

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft 14 november 2011 een nieuwe campagne gelanceerd om internetbankieren nog veiliger te maken. Hoewel de omvang relatief beperkt is, neemt de fraude met internetbankieren nog steeds toe. Vorig jaar bedroeg de schade die banken hierdoor lijden 9,8 miljoen euro, de eerste helft van dit jaar is dit opgelopen tot 11,2 miljoen euro.


Dit is reden voor de banken om nog sterker in te zetten op preventie, wetenschappelijk onderzoek, bewustwording bij consumenten en (samen met politie en justitie) opsporing en vervolging.

Phishing
In de nieuwe campagne 'Veilig bankieren' staat het verschijnsel 'phishing' centraal. Een onbekend groot aantal mensen ontvangt geregeld e-mails die van de bank lijken te zijn, waarmee criminelen hengelen naar de persoonlijke gegevens van klanten van banken. De mail is niet van de bank afkomstig en is dus feitelijk een nepmail. Het motto van de campagne is dan ook: 'Nepmail, daar trapt u niet in!' Banken vragen nooit in e-mails naar persoonlijke bankgegevens en inlogcodes. Ontvangers van deze e-mails worden aangespoord de e-mails te verwijderen.