Nu op de radio: Archipel Actueel

OV-chipkaart maakt reizen in Zuid-Holland 2,4 miljoen euro duurder

Zuid-Hollandse reizigers die nu gebruik maken van een blauwe of roze strippenkaart, zijn na de invoering van de OV-chipkaart (februari 2011) samen jaarlijks 2,4 miljoen euro duurder uit.

Volgens Rover wordt de afspraak dat 'het reizen met de chipkaart voor de gemiddelde reiziger niet duurder zou worden' in Zuid-Holland en Haaglanden niet nagekomen en moet het afschaffen van de strippenkaart daarom worden opgeschort. Rover stuurt een brief aan de Tweede Kamer met een toelichting op de wel heel bijzondere manier van de provincie om de 'kostenneutraliteit' te berekenen.

Het feit dat de OV-chipkaart inmiddels door iedere PC-gebruiker te manipuleren is, blijkt voor de Zuid-Hollandse vervoerders nog steeds geen reden om het afschaffen van de strippenkaart op te schorten. Rover ziet dit geheel als risico voor de vervoerders maar is bezorgd omdat goedwillende gebruikers op de lange termijn op zouden kunnen draaien voor de fraude door kwaadwillenden. Vooralsnog lijkt de reiziger vooral op te draaien voor de inhaligheid van de vervoerders, gezien het feit dat vaker een creatieve manier gevonden wordt om aan de eis van kostenneutraliteit te voldoen.

De politiek heeft besloten dat de invoering van de OV-chipkaart het reizen gemiddeld niet duurder mag maken. Daarom berekent de Commissie Kist in iedere regio of er sprake is van 'kostenneutraliteit', waarbij de gemiddelde reisprijs gelijk blijft. Zuid-Holland schaft de strippenkaart per 3 februari af. Toch staat in het rapport van de commissie geschreven dat reizigers die nu een strippenkaart in de voorverkoop aanschaffen, in Zuid-Holland samen jaarlijks 2,4 miljoen euro te veel zullen betalen.

Strippenkaartreizigers in het stadsgewest Haaglanden zijn straks samen jaarlijks 1,4 miljoen euro duurder uit, in de overige Zuid-Hollandse gebieden wordt de prijs 1miljoen euro hoger. Dit is een optelsom van reizen die duurder worden en reizen die goedkoper worden. Provincie Zuid-Holland ziet wel een manier om te stellen dat de prijs gemiddeld gelijk blijft door in te calculeren dat het grootste deel van de incidentele reizigers voortaan geen los kaartje meer koopt maar op de OV-chipkaart overstapt. Doordat losse kaartjes duurder zijn, maakt het overstappen op de OV-chipkaart het reizen voor de incidentele reiziger goedkoper. Op deze manier zou een gemiddelde kostenneutraliteit worden bereikt.

Als de kopers van losse kaartjes hun gedrag niet aanpassen, betekent dit dus dat de kostenneutraliteit niet bereikt wordt. In dat geval komt het uit op een prijsverhoging van 4% voor de reizigers in Haaglanden en maar liefst 8% voor andere Zuid-Hollandse reizigers."Provincie Zuid-Holland heeft op een erg creatieve manier de grenzen van de afspraak opgezocht", concludeert Rover, "de provincie baseert zich op cijfers die nog niet bestaan. Wij vinden het helemaal niet waarschijnlijk dat incidentele reizigers hun reisgedrag zullen veranderen. maar afgezien daarvan betaalt de reguliere strippenkaartreiziger dus hoe dan ook veel meer dan voorheen".