Nu op de radio: Ons Eiland, Altijd Dichtbij

VenW begint campagne Blijf uit de dode hoek

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is donderdag 28 augustus 2008 de campagne ‘Blijf uit de dode hoek' begonnen. Doel van de campagne is fietsers en voetgangers bewust te maken van de gevaren van de dode hoek.

Jaarlijks komen gemiddeld 10 tot 15 mensen om het leven door een ongeval in de dode hoek van vrachtwagens. Om het aantal ongevallen en slachtoffers te verlagen, voert het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks de campagne Blijf uit de dode hoek. Dat gebeurt in 2008 samen met Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond. De campagne richt zich dit jaar speciaal op kwetsbare verkeersdeelnemers: tieners, studenten en ouderen.

Minister Eurlings van Verkeer presenteerde deze zomer de Strategie Verkeersveiligheid 2008-2020. Eurlings heeft naar aanleiding van deze Strategie de ambitie uitgesproken om in 2020 niet 580 maar 500 verkeersdoden in het verkeer te hebben. Een campagne als die over de gevaren van de Dode Hoek draagt bij aan het behalen van die ambitie.

De campagne wordt gevoerd met borden en posters in steden en in de regio's, advertenties en banners op internet. Daarnaast kunnen kinderen en jongeren op de campagnewebsite het Dode Hoekspel spelen. Verder verspreidt VenW een folder voor vrachtwagenchauffeurs. Blijf uit de dode hoek is onderdeel van de koepelcampagne Daar kun je mee thuiskomen.