Nu op de radio: Archipel bij nacht

Virtuoze barok met Bach-cantates en Italiaanse Händel

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Het Jong Kamerkoor ‘Fiori Musicali’ uit Middelharnis geeft op zaterdag 2 oktober 2004 te Dirksland een bijzonder concert. Drie prachtige cantates van J.S. Bach: 'Wachet auf, ruft uns die Stimme', 'Ach wie nichtig, ach wie flüchtig' en 'Der Herr denket an uns'. Verder wordt het zeer verrassende 'Dixit Dominus' van G.F. Händel uitgevoerd, een werk in Italiaanse stijl, vol van jeugdige experimentele drang, waarmee Händel de beste Italiaanse tijdgenoten naar de kroon stak.

Het instrumentale ensemble bestaat uit een professioneel barokorkest en bekende solisten: onder meer counter-tenor Sytse Buwalda en tenor Marc van Heteren zullen hun medewerking verlenen, alsmede de sopraan Valeria Mignaco en de bas-bariton Gerrit Heida. Het barokorkest bestaat uit een dubbele bezetting van strijkers. Naast twee barokhobo's wordt de bijzondere ‘oboe da caccia’ als derde hobo ingezet. Dit instrument, ook wel de jachthobo genoemd, is bijzonder vanwege zijn vorm en lage geluid. Concertmeester is de bekende barokvioliste Annabelle Ferdinand; de algehele leiding is in handen van Sietse van Wijgerden uit Dirksland. Johan van Broekhoven verzorgt de begeleiding op klavecimbel. Het concert vindt plaats op zaterdag 2 oktober in de Hervormde Kerk van Dirksland, aanvang 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 8 euro voor volwassenen en 6 euro voor jongeren tot 18 jaar. De Flakkeese cultuurorganisatie Stichting Podium en diverse sponsors verlenen financiële steun.

Bijzonder werk: ‘Dixit Dominus’
Het vijfstemmige ‘Dixit Dominus’ van Händel, met de tekst van Psalm 110, is het grootste werk dat Händel in het Latijn heeft gemaakt. Het werk heeft een enorm jeugdig elan: Händel schreef het in 1707 in Rome op 22-jarige leeftijd! Veelal worden jeugdwerken gezien als voorbereiding voor het latere vakmanschap; echter bij de beste componisten (zo ook bij Bach) lijkt het soms dat hun jeugdwerken het meest direct treffen. Händel was tijdens een cruciale periode van zijn componeren – van 1706 tot 1710 – in Italië; hij schreef hier enkele opera's en vele solo-cantates (er zijn er ruim honderd bewaard gebleven!). Zijn Italiaanse werken zijn een goudmijn en laten duidelijk zien hoe goed hij de Italiaanse stijl beheerste. Het ‘Dixit Dominus’ werd uitgevoerd in de vespers in de Sixtijnse kapel, hetgeen past bij de grootsheid van deze verrassende compositie. Aan het einde van de achttiende eeuw raakte het werk al in de vergetelheid, waarschijnlijk omdat in Engeland – waar Händel na 1710 verder leefde – het werk minder zou aanspreken door de Latijnse taal. Onvoorstelbaar is echter dat het werk pas na 1952 weer voor het eerst werd uitgevoerd. Naast gregoriaanse citaten in lange noten (in het eerste en laatste deel is een oude paas-intonatie verwerkt), heeft het in zijn vijfstemmigheid een sterke mate van instrumentale virtuositeit. Het doet denken aan de Italiaanse stijl van Vivaldi wat betreft dramatische contrasten, maar ook aan de Duitse polyfone stijl (iedere stem is zelfstandig) van Bach. Een Händel-specialist heeft eens opgemerkt dat het slotgedeelte van het ‘Dixit’ duidelijke overeenkomsten heeft met het slot van de negende symfonie van Beethoven. Hoewel heel anders van stijl hebben ze in elk geval beide die niet te stuiten barokke drang en opgetogen sfeer. Händels latere werken (in Engeland gecomponeerd) zouden homofoner van klank worden.

Gevarieerde cantates
Cantate BWV 26 ‘Ach wie nichtig, ach wie flüchtig’ van Bach verbeeldt de verwisseling van het leven met de dood door voortsnellende noten die als het ware verdwijnen in het niets. De eenstemmige koorpassages hameren dit thema nog eens extra bij de luisteraar in het oor. In de tenor-aria horen we de vergelijking van water met het voortsnellende leven. Ook wordt het uiteenspatten van druppels muzikaal uitgebeeld: het uiteenspatten van de uren die voorbijgaan. De bas-aria is als het ware een sardonistische dans met drie hobo's (in twee cantates worden overigens de drie hobo's ingezet), die daardoor extra venijnig klinkt.
Cantate BWV 140 ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ is een van de beroemdste werken van Bach. Het behandelt de geschiedenis van de vijf dwaze en vijf wijze maagden. In het gehele openingsdeel is er een motief dat een opwekkende sfeer oproept; rode draad is de bekende melodie van het ‘Wachet auf’-gezang. In de tweede helft van dit openingsdeel komt op de tekst van het ‘Halleluia’ een sfeer van extase en verukking naar voren. Er zijn twee aria's voor sopraan en bas die een ‘liefdesdialoog’ voeren: namelijk tussen Jezus (bas) en de gelovige ziel (sopraan).
Cantate BWV 196 ‘Der Herr denket an uns’ is een van Bach's vroege werken: er zitten grote koorpassages in. Waarschijnlijk was het een huwelijkscantate voor de oom van Maria Barbera (de eerste vrouw van Bach). De cantate wordt aan het einde van het concert uitgevoerd; in de tekst wordt gevraagd om een zegen van God. Met heerlijk soepele muzikale lijnen dalen de noten op de toehoorder neer.

‘Fiori Musicali’
Het Jong Kamerkoor ‘Fiori Musicali’, dat met dit concert zijn tweede jaar ingaat, bestaat alleen uit jonge en vitale stemmen. Het kamerkoor o.l.v. Sietse van Wijgerden richt zich op talenten die zich willen inzetten voor bekende en minder bekende muziek op Flakkee. Het voerde zoal de 'Quattre motets pour le temps de Noël' van Poulenc en het soms 12-stemmige Requiem van Howells uit, alsmede diverse werken van Byrd en Purcell. Het koor waagt zich aan werken met een hogere moeilijkheidsgraad. De leden moeten muzikaal ontwikkeld zijn en werken met thuisstudie aan het programma.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina