F-16's door de geluidsbarrière boven Goeree-Overflakkee
Het verkeersvliegtuig van het type Boeing 747 was op de radar verschenen en vloog op een hoogte van 38 000 voet (11 400 km) van oost naar west, maar voldeed niet aan de verkeersleidingsregels, er was geen radiocontact met het vliegtuig. Twee F-16’s zijn vervolgens onder begeleiding van een gevechtsleider van het Air Operations and Control Station Nieuw Milligen onmiddellijk op het toestel afgestuurd om het toestel te identificeren en contact te maken met de bemanning. Ruim 60 kilometer voordat zij het toestel zouden naderen, was de communicatie hersteld. Nadat verder was zeker gesteld dat er niets aan de hand was en het toestel het Nederlandse luchtruim had verlaten zijn de F-16’s teruggekeerd naar de thuisbasis Volkel.
Twee F-16’s zijn met een snelheid van meer dan duizend km/h richting de plaats van onderschepping gevlogen en zijn daarbij door de geluidsbarrière gegaan. Dit heeft mogelijk plaatselijk tot enige vragen en wellicht overlast geleid.
Voor de verdediging van het luchtruim boven Nederland staan 24 uur per dag, 7 dagen per week F-16´s paraat voor deze Quick Reaction Alert (QRA)-taak. Bij een melding van een onbekend vliegtuig in het Nederlandse luchtruim zijn de F-16´s binnen enkele minuten in de lucht om het vliegtuig te onderscheppen.
Dat een vliegtuig sneller dan het geluid kan vliegen is vandaag de dag vrij normaal maar wist u dat doorbreken van de geluidsbarrière pas voor het eerst op 14 oktober 1947 plaatsvond? Een Amerikaanse piloot vloog toen als eerste mens sneller dan 343 meter per seconde (1200 km/uur) in een Bell XS-1 vliegtuig met raketmotor.