Start nieuwe campagne 'Houd 2 seconden afstand'
Bij ongeveer de helft van alle weggebruikers staat bumperkleven nog steeds boven aan de lijst van ergernissen in het verkeer. Bovendien levert te weinig afstand in het verkeer, ongevallen en files op. Ongeveer 40 procent van alle ongevallen op de snelwegen zijn het gevolg van kop-staartbotsingen. 90 procent van deze kop–staartbotsingen kan voorkomen worden door meer afstand te houden In 2002 zijn 57 ongevallen met dodelijke afloop en 5300 ongevallen met ziekenhuisopname geregistreerd.. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2001 waarbij 60 ongevallen met dodelijke afloop en 5824 ongevallen met ziekenhuisopname zijn geregistreerd. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer 40 procent van de weggebruikers een volgtijd aanhoudt van 1 seconde of minder. Slechts 30 procent houdt 2 seconden of meer aan. De nieuwe campagne is er daarom op gericht om de weggebruikers meer afstand te laten houden in het verkeer.
De regel 'Houd 2 seconden afstand' is simpel toe te passen: de automobilist kiest een vast punt langs de weg zoals bijvoorbeeld een verkeersbord en begint te tellen als zijn voorligger daar langs rijdt. Als de automobilist zelf niet eerder dan na twee seconden hetzelfde punt passeert, dan houdt hij voldoende afstand.
Met een nieuwe tv-spot, radiospot en attentieborden langs de snelweg wordt de weggebruiker op de ‘twee-secondenregel’ geattendeerd. De internetsite 'www.2seconden.nl' geeft aanvullende informatie. De politie controleert in de campagneperiode, september tot en met november, extra op bumperkleven. Hierbij maakt het KLPD onder andere gebruik van een nieuw systeem, waarmee sneller kan worden geverbaliseerd.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de vorige campagnes ‘houd 2 seconden afstand’, ertoe hebben geleid dat twee van de drie mensen die de campagne hebben gezien een betere kennis hebben van veilige afstand in het verkeer.
Ministerie en Verbond van Verzekeraars voeren al zeven jaar gezamenlijk campagnes gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Sinds dit jaar valt ook deze campagne onder de rode draad die in de verkeersveiligheidscampagnes wordt gehanteerd: ’daar kun je mee thuis komen’.