Nu op de radio: Archipel bij nacht

Bosseschool klaar voor de toekomst in nieuwbouw

Foto

Met een vernieuwd en vergroot gebouw gaat de Bosseschool in Middelharnis straks in september 2011 het nieuwe schooljaar in. Ook op onderwijskundig gebied is de school volop in ontwikkeling. "Wij denken niet in de tekorten van een leerling, maar in de behoeften,'' zeggen Adri Trommel en Bert Kraaijenbrink die samen de directie van de Bosseschool vormen. "Dat is goed voor het zelfvertrouwen van een kind.''

Aan de linkerzijde van het bestaande gebouw aan de Juliana van Stolberglaan is de afgelopen maanden druk gewerkt aan een aanbouw, precies op de plek waar een paar jaar lang het noodgebouw ‘Het Buitenbos' heeft gestaan. Als de nieuwbouw  in mei klaar is, kunnen na vele jaren alle leerlingen in één gebouw worden gehuisvest en is de Bosseschool qua gebouw klaar voor de  toekomst, zegt de directie. "De zes nieuwe lokalen zijn groter dan standaard is en er is ook een nieuwe mediatheek. Dit vergroot de mogelijkheden om het onderwijs te geven dat we voor ogen hebben". Uiteraard worden de nieuwe bovenbouwlokalen ook voorzien van digitale schoolborden.

Niet alleen het schoolgebouw wordt aangepakt, ook het schoolterrein ondergaat een metamorfose. Er staat al een pannakooi die erg gewild is bij de leerlingen . En er komen nog meer nieuwe speeltoestellen bij die het schoolplein aantrekkelijker maken voor de leerlingen. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door verschillende sponsoracties.

Maar het belangrijkste blijft wat er in de lokalen gebeurt. "Daar gaat het allemaal om,'' verwoordt Bert Kraaijenbrink. Sinds twee jaar heeft de Bosseschool zichzelf de opdracht gegeven om ervaring op te doen met het zogeheten ‘handelingsgericht werken'(HGW). Door dit schoolbreed met het hele team te ontwikkelen, wordt deze positieve aanpak veel minder leerkrachtafhankelijk, maar standaard in alle groepen.  "De leerling krijgt invloed op zijn eigen leerproces. En er wordt ingespeeld op de ontwikkel- en leerbehoeften van leerlingen. Daarbij ligt de nadruk op wat het kind wel kan, dat is ook goed voor het zelfvertrouwen van de leerlingen", aldus Adri Trommel.  Daarbij gaat het niet alleen om leerprestaties, maar zeker ook om het welzijn van het kind.  Bert Kraaijenbrink: "Het welzijn van kinderen gaat aan het leren vooruit.  Je wilt als school de kinderen helpen om  goed in het leven te staan,  gebruik makend van de goede omstandigheden die we op onze school kunnen bieden". Uiteraard speelt het voorkomen en oplossen van pestgedrag daarbij een belangrijke rol.

In die gedachten is de Bosseschool niet uniek, beseft de directie.  Maar je geeft er als school wel je eigen invulling aan.  "In de school zie je elementen terug van klassikaal onderwijs, Dalton-, Montessori-  en Jenaplanprincipes." De keuzes die daarin gemaakt zijn, worden ingegeven door de visie op onderwijs van de school, de eisen die de maatschappij aan de school stelt en ook de mogelijkheden die de school ten dienste staan. Onderwijs in rekenen, taal en lezen staat in het centrum van de belangstelling, ook van de inspectie, maar daarnaast is de school o.a. ook eco-school en ‘school op seef'.  "Je bent als school geen eiland, maar een onderdeel van de samenleving", aldus Bert Kraaijenbrink.

Natuurlijk heeft de school ook zorgen. De overheidsbezuinigingen treffen ook het onderwijs, zowel op landelijk als gemeentelijk niveau. De bezuinigingen op de leerlingenzorg (passend onderwijs) treffen zorgleerlingen op de basisscholen. Waar enkele jaren geleden nog gemeentegeld beschikbaar was voor logopedische screening, betaalt de school dit nu zelf. "In deze tijd  is het prettig om een wat grotere school te zijn, omdat je dan relatief meer eigen keuzes kunt maken in de besteding van de budgetten", zegt Adri Trommel. "Nadelen die aan een school van ons formaat zouden kleven, zijn veel geringer in aantal dan de voordelen. Zo kunnen bijvoorbeeld specialisten op het gebied van zorg vrij geroosterd worden en er kan relatief veel geld worden besteed aan nascholing, die ook weer ten goede komt aan het onderwijs in de klas".

En ondanks de grootte is de Bosseschool absoluut geen 'leerfabriek'. Kraaijenbrink: "We zijn er tot nu toe steeds in geslaagd laagdrempelig te blijven. Iedereen hier op school is bekend, niemand is een nummer. Kinderen worden gezien.'' Trommel: "Het enige waar je aan ziet hoe groot onze school is, is als we op schoolreis gaan: dan rijden er ineens zes bussen tegelijk weg.''