Column: Nieuwe luchthaven op Goeree-Overflakkee

columnIn een Haags restaurant stuurde mijn echtgenote mij een whatsappje: "Achter je zit minister Schultz van Haegen". Whatsappen heeft tegenwoordig fluisteren vervangen.

Luistervinken is niet netjes, ik weet het, maar op het moment dat het woord 'Goeree' viel, leunde ik voorzichtig achterover om vooral niets van het gesprek te hoeven missen.
"De nieuwe luchthaven op dit eiland gaat die van Rotterdam en Lelystad vervangen," doceerde Melanie.
Ik schrok, een grote luchthaven op het eiland? Ik kon nog net verhinderen met stoel en al op schoot bij de minister te belanden. Gelukkig merkte het gezelschap achter mij er niets van.
Direct daarna hoorde ik het geritsel van papier, blijkbaar werd een kaart op tafel uitgespreid.
"Mijn ambtenaren hebben de nieuwe luchthaven ingetekend tussen de dorpen Middelharnis en Ooltgensplaat," ging de minister verder. "Helaas zullen de inwoners van Stad aan 't Haringvliet en Den Bommel moeten verhuizen naar een andere locatie op het eiland en dienen een aantal boerenbedrijven te worden onteigend. Meer dan pakweg honderd miljoen gaat dat de Staat der Nederlanden niet kosten. Dat is relatief goedkoop in deze tijd. Daarnaast is er op dat eiland natuurlijk voldoende ruimte om de nieuwe luchthaven in de toekomst uit te kunnen breiden."
"Een gedurfd plan," fleemde een van de tafelgenoten.
"We moeten wel," zei Melanie streng. "Schiphol loopt vol en de luchthaven bij Rotterdam kan niet uitgebreid worden. Bijkomend voordeel is dat Goeree-Overflakkee niet ver van de Tweede Maasvlakte ligt. Logistiek is dat een hele goede combinatie."
"Gaat dat niet teveel druk leggen op de N57?" vroeg iemand timide.
Het bleef enkele seconden stil aan tafel.
"Je moet gróót denken," bitste de minister.

Buiten vertelde ik mijn vrouw wat ik gehoord had.
"Wat? Een grote luchthaven op Flakkee?"
Dan wordt in ieder geval de N59 verbreed naar zes rijbanen, was mijn gedachte.

Door Koen Vugs (1 april)

DeltaFiber