Nu op de radio: Archipel bij nacht

Samenwerking VVV/ANWB niet voortgezet

De ANWB heeft woensdag 23 januari 2013 de besturen en directies van 28 lokale VVV's medegedeeld dat de samenwerkingscontracten, die tot het eind van 2013 lopen, niet zullen worden voortgezet. Hiermee verdwijnt de dienstverlening van de ANWB uit alle 28 VVV-vestigingen waaronder dus ook Middelharnis. De ANWB zelf heeft 68 winkels.

De samenwerking met de VVV in de huidige vorm van VVV/ANWB-winkels ging rond 1991 van start. Voor die tijd had de ANWB hier en daar agentschappen in de plaatselijke VVV's. Op het hoogtepunt van de samenwerking, eind jaren negentig, telde het netwerk van VVV/ANWB-winkels ruim zestig vestigingen. Inmiddels is dat aantal gedaald naar 28. Een VVV/ANWB-winkel exploiteert op franchise-basis zowel de ANWB-winkelformule als de VVV Nederland-formule.

De snelle afname van het aantal VVV/ANWB-winkels heeft een negatieve invloed op de verhouding van kosten en omzet, en zet een gezonde samenwerking onder druk.
Daarnaast vragen veranderingen in het koopgedrag en de informatiebehoefte van de consument om aanpassing van het retailbeleid van de ANWB. Daarbij kiest de ANWB voor de versterking van haar eigen winkels in combinatie met anwb.nl, het Contact Center en de sociale media, en zal zij daarin ook investeren.

De ANWB is van mening dat het voortzetten van de huidige samenwerking geen zin heeft en wil de samenwerking daarom tijdig opzeggen. Dat geeft alle partijen, zoals gemeenten en andere subsidiegevers van de VVV, de tijd en de mogelijkheid zich te beraden op 2014.

De VVV/ANWB-winkels in kwestie zijn gevestigd in: Ameland, Baarn, Dokkum (Lauwersland), Domburg, Emmeloord, Goes, Heerenveen, Hellevoetsluis, Hoorn, Joure, Oosterhout-Dorst, Oud-Beijerland, Katwijk, Oss (stopt per 1-2-2013), Landgraaf, Roosendaal, Lisse( stopt miv 2-3-2013), Soest, Lochem, Uden, Meppel, Valkenswaard, Middelharnis, Nijverdal, Veenendaal, Nunspeet, Venray, Oldenzaal, Vlaardingen en Vlissingen.

Vernieuwing VVV-dienstverlening gaat gewoon door
Volgens het onderzoek van Blauw Research in 2011 is VVV onder consumenten het meest bekende merk op het gebied van toerisme en recreatie in Nederland. Het zwaartepunt van de VVV-dienstverlening ligt op het gebied van informatievoorziening, gastheerschap en promotie van stad of streek. De rol en het belang hierin van een eventuele Retailfunctie is al een aantal jaren aan het kantelen. Dit proces zal door dit besluit van de ANWB alleen maar verder worden versneld. Daarbij is de verdere digitalisering van de VVV-dienstverlening met behulp van (mobiel) internet, app.'s en andere digitale distributievormen het speerpunt. Tevens gaat de transitie van het fysieke VVV-netwerk met enerzijds vernieuwde eigenstandige vestingen waar de beleving van stad of streek centraal staat, en anderzijds VVV-agentschappen in de vorm van een shop-in-the shop en VVV I-punten met digitale informatiezuilen gewoon door.