Nu op de radio: Archipel Klassiek

Terug naar agenda overzicht...

Bach-cantates en Howells door Fiori Musicali in de Goereese Toren

zaterdag 22-11-2008 19:00 uur

"Waarschijnlijk de meest uitzonderlijke aria die Bach ooit heeft gecomponeerd", aldus Bachkenner M. Young, is de altaria die u ondermeer kunt horen op zaterdag 22 november 2008 in de Toren van Goedereede. De altaria is onderdeel van cantate BWV 125, ‘Mit Fried und Freud ich fahr dahin'. Verder kunt u ook de cantate ‘Herr, deine Augen sehen nach den Glauben' (BWV 102), en het openingskoor van BWV 94 ‘Was frag ich nach der Welt' beluisteren. In schitterend contrast met het barokke en enerverende werk van Bach kunt u ook heel puur a cappella werk proeven, namelijk het Requiem van H. Howells.

Twee uitvoeringen
U kunt deze avond luisteren naar het kamerkoor Fiori Musicali in combinatie met de barokmusici van het ensemble Moc Baroque. De dirigent is Sietse van Wijgerden. Zoals bij de eerdere concerten binnen de cantateserie zullen ook op zaterdag 22 november 2008 twee uitvoeringen worden gegeven, te weten om 19:00 en om 21:00 uur. Het is zeer aan te raden van te voren uw kaarten te bestellen, dat kan via www.fiori-musicali.nl of via telefoonnummer 0187-641553. Entree is 10,00 euro voor volwassenen, kinderen t/m 16 jaar 8,00 euro.
 
Cantates
De cantates voor deze avond zijn zeer verschillend in hun boodschap en karakter. Cantate ‘Herr, deine Augen sehen nach den Glauben' (BWV 102) componeerde Bach in 1726. In Bachs tijd en omgeving moesten cantates uitleg en interpretatie bieden van de voor de zondag van het kerkelijk jaar voorgeschreven evangelietekst waarover de predikant diende te preken. Voor de tiende zondag na Trinitatis (25 augustus 1726) waarvoor Bach BWV 102 schreef, was dat de tekst uit Lucas 19 waarin Jezus de verwoesting van Jeruzalem aankondigt en de geldwisselaars uit de tempel verdrijft. De tekst behelst een oproep tot tijdige boetedoening, een waarschuwing tot de verstokten en dolenden die weigeren zich te bekeren. De tekst van deze cantate blijft somber: geen bevrijdende verlossing, en dus weinig aanleiding tot vrolijke muziek. Delen van deze cantate worden door Bach hergebruikt in zijn Lutherse missen in F en g (BWV 233 en 235).

De cantate ‘Mit Fried und Freud ich fahr dahin' werd voor het eerst uitgevoerd op 2 februari 1725 en is gebaseerd op het gelijknamige koraal van Maarten Luther, in de tijd van Bach een bekend lied van vier coupletten. De tekst is ontleend aan de Lofzang van Simeon die Simeon, aan wie beloofd was dat hij niet zou sterven voordat hij de Messias had gezien, uitsprak nadat hij de toen 40 dagen oude Jezus had gezien. De sfeer van de cantate schildert de gelovige berusting van Simeon.

Cantate ‘Was frag ich nach der Welt' (BWV 94), waarvan het openingskoor wordt uitgevoerd, werd gecomponeerd in 1724 voor de negende zondag na Trinitatis. De tekst voor die zondag betrof de passage uit Lukas 16 over de onrechtvaardige rentmeester en de verwoestende werking van de Mammon. Het contrast tussen de schatten van de wereld en de hemelse schat komt direct aan de orde in dit openingsdeel. Er is een uitzonderlijk virtuoze partij weggelegd voor de dwarsfluit.

Requiem van Howells
Totaal anders van karakter is het Requiem van Howells; het soms 8-stemmige werk ademt een sfeer van totale overgave. Het werk duurt ongeveer 20 minuten en wordt gezien als een hoogtepunt van de Engelse koorliteratuur. Kleurvolle spanningsmomenten worden steeds zo lang mogelijk volgehouden, waardoor de muziek uitzonderlijk lange lijnen bevat. Tussen de Latijnse requiemteksten door worden twee psalmteksten verweven, namelijk Psalm 23 en 121, op een reciterende manier zoals bij de Engelse voorgedragen psalmen. Momenteel wordt er veel aandacht geschonken aan componist Howells, omdat het in de afgelopen maand oktober 2008 25 jaar geleden was dat hij overleed. Hij geldt als een van de belangrijkste componisten van de Engelse kerkmuziek van de 20e eeuw en heeft ervoor gezorgd dat de kerkmuziek in Engeland weer op een hoger plan kwam te staan.

De tenor- en bassoli zullen worden verzorgd door koorleden van Fiori Musicali; de uitgebreide altaria's worden verzorgd door Marie Anne Jacobs, die al eerder bij Fiori opviel wegens haar egale en warme stemgeluid. Zij is afgestudeerd soliste en trad op met gerenommeerde barokspecialisten. De musici van Moc Baroque zijn allen professionele barokmusici. Het bestuur heet iedereen heel hartelijk welkom op dit veelzijdige concert.