Nu op de radio: Archipel bij nacht

Tijd voor actie om Dodenweg N57 verkeersveilig te maken

U bekijkt nu een bericht uit het archief van FlakkeeNieuws van 2007 en ouder.

Gedurende de afgelopen jaren hebben op de N57 tientallen ernstige auto-ongelukken plaatsgevonden, vaak met fatale afloop. De N57 staat dan ook bekend als dodenweg, dit geldt zowel voor het wegvlak op Voorne als op Goeree-Overflakkee. Duurzame maatregelen zijn noodzakelijk. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeerde na 2 ongelukken in 2003 dat de N57 ‘onnodig gevaarlijk’ is.


Naar aanleiding van het ongeluk op 21 augustus 2005 tussen Goedereede en Ouddorp waarbij 5 auto’s betrokken waren en 3 doden te betreuren waren, hebben de VVD Statenleden Marijke Groenewegen en Marco van der Sloot in september aan Gedeputeerde Staten gevraagd om actie te ondernemen.

Naar aanleiding van deze vragen over de verkeersveiligheid op de N57 heeft de wegbeheerder Rijkswaterstaat korte termijnmaatregelen op een deel van de N57 doorgevoerd, zoals het verlagen van de snelheid van 100km/uur naar 80km per uur en het trekken van een dubbele doorgetrokken streep.

De VVD fractie is echter van mening dat deze maatregelen niet afdoende zijn om ongelukken in de toekomst te voorkomen. Statenlid Marco van der Sloot: “Een dubbele doorgetrokken streep tussen de rijbanen zonder een fysieke scheiding zal roekeloos rijgedrag echt niet voorkomen. Wij vinden dat zo’n scheiding in de vorm van betonnen rijbaanscheiders eenvoudig kunnen worden aangebracht en veel toekomstig leed kan voorkomen”.

Om de verkeersveiligheid op de N57 te verbeteren heeft de VVD dan ook een motie ingediend tijdens de Statenvergadering, die brede steun van andere fracties heeft gekregen. De motie komt er op neer dat Gedeputeerde Staten met Rijkswaterstaat en de stadsregio Rotterdam afspraken maakt om op korte termijn, de gedeelten van de N57 waar dubbel doorgetrokken strepen zijn aangebracht, de rijbanen te scheiden en verder nog te voorzien van een fysieke scheiding in de vorm van betonnen rijbaanscheiders.

Marco van der Sloot:  “De primaire verantwoordelijkheid om de N57 verkeersveilig te maken ligt bij Rijkswaterstaat, maar ook de stadsregio Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland hebben vanuit hun eigen rol de verantwoordelijkheid om de N57 veilig te maken”.

We zien dat je waarschijnlijk software gebruikt die onze reclamebanners ontregelt. Dat vinden we jammer, de enige inkomsten die FlakkeeNieuws heeft zijn namelijk de inkomsten van reclame. Hiervan betalen we o.a. de kosten van de server waarop deze website staat en waardoor je dus het nieuws kan lezen wat je nu wilt lezen. Help ons door FlakkeeNieuws.nl te whitelisten in je adblocker en dus een uitzondering te maken voor deze website. Hartelijk dank!

Terug naar homepagina