Het sprookje van de wijkagent
Veel sprookjes beginnen met de zin “Er was eens” en zo begint ook het sprookje van de wijkagent in Middelharnis. “Er was eens een wijkagent, die erg zijn best deed voor de burgers in Middelharnis…” Helaas gaat dat sprookje niet op!
Uit onderzoek van de Nederlandse Politie Bond van afgelopen week bleek dat slechts een kwart van de politieagenten daadwerkelijk op straat loopt. Het TV-programma NOVA bracht dit uitgebreid in de huiskamers en het Rotterdams Dagblad deed er nog eens een schepje bovenop door een eigen onderzoek, waaruit bleek dat bij het aantal agenten dat wél op straat loopt, ook nog eens de zieke, parttime- en niet volledig bevoegde agenten werden geteld. Het verbaast de burger al niet meer, want die komt in het dagelijkse leven alleen een agent tegen als hij of zij eens te hard heeft gereden.
Begin november belde Lucas Hartong van DPN met de politie Rotterdam Rijnmond om kontakt te leggen met de wijkagent van Middelharnis. Er is geen direct, eigen nummer van het politiebureau, dus werd automatisch doorverbonden met de meldkamer elders. Daar werd Hartong netjes te woord gestaan. “De medewerkster noteerde keurig mijn telefoon- en adresgegevens en wij spraken zo’n 5 minuten over mijn reden dat ik graag de wijkagent te spreken wilde krijgen. Zij zou mijn vraag doorgeven aan bureau Middelharnis. Prima!”. Vervolgens werd het stil.
Op donderdag 13 november toog Hartong maar eens persoonlijk naar het politiebureau naast De Staver om de wijkagent te spreken te krijgen, maar dat bleek niet eenvoudig; hij was (weer) niet aanwezig. De dienstdoende agente aan de balie noteerde opnieuw zijn mobiele telefoonnummer en zou nogmaals het vriendelijke verzoek tot kontakt onder de aandacht van de wijkagent, de heer Kievit, brengen. Het wachten begon opnieuw en zowaar, op woensdag 19 november (16 dagen na de melding!) werd de heer Hartong gebeld door een agent van het bureau. “Hij meldde dat hij die bewuste morgen aan mijn deur was geweest, maar dat ik niet thuis was. Dat klopt, maar het lijkt mij toch erg handig als men eerst even belt of de bewuste persoon al dan niet thuis is! Kleine moeite, gezien het feit dat mijn mobiele en gewone telefoonnummer bekend was bij de politie. Een beetje ad-rem denken lijkt me op z’n plaats. Op mijn vraag of de wijkagent nog van plan was langs te komen werd geantwoord dat dat nog wel even zou kunnen gaan duren, maar dat er ook iemand anders kon komen. Ik wilde echter de wijkagent spreken, omdat juist hij degene is die pretendeert thuis te zijn in de wijk waar ik woon en dus veel beter in kan spelen op de actuele situatie. Ik had al vaker om de wijkagent gevraagd betreffende andere zaken die spelen in onze wijk, maar ook daarop kreeg ik geen reaktie. Bovendien is de wijkagent met veel bombarie door de politie aangekondigd als hét antwoord op de vragen en problemen van de burger, dus laat ze dat maar eens waarmaken in de praktijk”, aldus Hartong principieel.
Tot op de datum van schrijven van dit artikel (26 november) is nog niets vernomen van de wijkagent. Hartong: “Een persoonlijk voorbeeld van hoe het dus niet moet. Als de politie zoiets eenvoudigs niet weet te verwerken, wat kan de belasting betalende burger dan verwachten van de politie? Nu zijn mijn vragen gelukkig (nog) niet van acute aard, maar ik houd mijn hart vast als dat wél zo was geweest. Ik vraag mij hardop af waarmee de wijkagent het zo druk heeft dat hij zijn kerntaken niet aankan. De man is niet voor niets in die functie benoemd lijkt mij. Ik ben mij er van bewust dat de politie onderbezet schijnt te zijn, maar dan moet je de prioriteiten juist stellen. De burger voelt zich onveilig en bovendien niet serieus genomen door dit soort traag reageren, terwijl met een vriendelijk telefoontje of kort bezoekje al zoveel goeds kan worden gedaan. Ik denk dat hier op z’n minst een taak ligt voor de korpsbeheerder om eens een pittig gesprek aan te gaan. Verder ben ik benieuwd naar ervaringen van inwoners van de gemeente Middelharnis met de politie. Daartoe nodig ik hen uit om kontakt op te nemen en te reageren op dit artikel!”
Voor reakties: lucas@democratischplatform.nl of telefoon 0187 484255.