Nu op de radio: Sport Lokaal

Albert Heijn over deelname aan Middelharnis Superfris

Foto

Middelharnis Superfris wil het drankgebruik onder jongeren aan banden leggen. En wil daarnaast jongeren bewust maken van de gevaren van alcoholgebruik. Middelharnis Superfris richt zich voornamelijk op de (door)verkoop van alcohol vanuit supermarkten. Het is het eerste project in Nederland dat wordt opgepakt en uitgevoerd in deze setting en in samenwerking met vier verschillende supermarkten. Dit maakt het project redelijk uniek. De supermarkten geven met hun deelname een duidelijk signaal af: jongeren onder de 16 jaar kunnen geen alcohol kopen en doorverkoop aan jongeren onder de 16 wordt aangepakt.

Marc de Lange van Albert Heijn licht toe waarom zij, samen met C1000, Plus, de Agrimarkt, de gemeente Middelharnis, de Politie, de GGD en Bouwman GGZ, de krachten hebben gebundeld om het drankgebruik onder jongeren aan banden te leggen.

Waarom hebt u besloten om aan Middelharnis Superfris mee te doen?
Omdat alcoholmisbruik onder jongeren een maatschappelijk probleem is, waar wij als winkel voor een gedeelte invloed op kunnen uitoefenen. Ik heb zelf kinderen en de schrikbeelden van de gevolgen van alcoholmisbruik zijn voor mij als ouder ook onprettig. Mijn kinderen zijn overigens nog maar 9 en 7 jaar oud, maar toch.

Hoe heeft het hoofdkantoor van Albert Heijn op dit initiatief gereageerd?
Positief. Ze zijn zelf ook bezig met CBL (Centraal Bureau Levensmiddelen) en de overheid om tot een gezamenlijke aanpak te komen.

Hoe ervaart u uw deelname tot dusver?
Prima! Ik vind het fijn dat alle supermarkten zo met elkaar kunnen samenwerken om een gemeenschappelijk doel na te streven. Alleen samen kunnen we de eerdere genoemde pro-blematiek tackelen.

Wat vindt uw personeel van de actie en hoe gaan ze hiermee om?
Het personeel is zich bewust van hun rol: ze zien allemaal het belang in van Middelharnis Superfris. De informatieavond die vorig jaar bij het ISGO plaatsvond was voor velen, met name voor de jongeren, een eye opener. Tijdens de informatieavond zijn de gevolgen van alcoholmisbruik op jonge leeftijd haarfijn in beeld gebracht.

Krijgt u veel reacties in de winkel?
In het begin hebben we heel veel positieve reacties gekregen. Iedereen vindt het een prima actie en vindt het goed dat we dit gezamenlijk doen. Het is nu wel tijd om weer een nieuwe impuls te geven aan het project. 

Wat vond u van de pilot weerbaarheidstraining die in december 2007 aan caissières is gegeven?
Zeer goed. De deelnemers leerden hoe ze om moeten gaan met lastige klanten en hoe ze NEE moeten verkopen. Het was een goede leerschool. Met wat kleine aanpassingen is dit een prima terugkomende training, die elke caissière moet krijgen.

Hoe hebben de caissières de training ervaren? En kunnen zij het geleerde ook in de praktijk brengen?
Ze vonden het allemaal een leerzame training. Bovendien was het voor hen ook leuk om een keer met "de concurrentie" in contact te komen. Ze leerden van elkaar en kregen goede tips. Ja, ze weten nu wat hun mogelijkheden zijn: je mag een klant ook weigeren. En ze weten dat alle supermarktmanagers in dit kader achter hun staan.