Betere doorstroming Harmsenbrug (N57) door extra rijstrook

Automobilisten kunnen vanaf maandag 7 november 2011 gebruik maken van een extra rijstrook op de Harmsenbrug (N57) richting Rotterdam. De capaciteit van deze ontsluiting van Voorne-Putten is daarmee verdubbeld. Daardoor stroomt het verkeer op de brug in de richting van de A15 beter door.

De aanleg van de extra rijstrook werd mogelijk door het ombouwen van het oude fietspad tot rijstrook. Het oude fietspad kwam vrij, doordat het fietsverkeer sinds mei gebruik maakt van de nieuwe fietsbrug die naast de huidige Harmsenbrug ligt.

Nieuwe situatie autoverkeer
In de nieuwe situatie wordt het autoverkeer op de N57 vanaf Voorne-Putten niet langer samengevoegd op één rijstrook. Voor het verkeer in de richting Rotterdam zijn tot aan het eind van de N57 twee rijstroken beschikbaar, waarbij het verkeer op de rechterrijstrook de A15 kan bereiken via de Calandbrug. Het invoegen aan het einde van de N57 behoort daarmee tot het verleden, waardoor een betere doorstroming van het verkeer mogelijk is.

Bij het verbeteren van de doorstroming op de Harmsenbrug wordt samengewerkt door de stadsregio Rotterdam, Gemeentewerken Rotterdam, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland.

Vervolg
Er wordt nog verder gewerkt aan het verbeteren van de doorstroming op de N57. De provincie Zuid-Holland werkt aan een ongelijkvloerse kruising van de N57 met de N218 (Groene Kruisweg).