Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart

Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart
Foto behorende bij Karel Doorman gedoopt voor behouden vaart

Defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft zaterdag 8 maart 2014 in Vlissingen het grootste voor de Koninklijke Marine bestemde schip gedoopt. Het schip heeft de naam Karel Doorman gekregen en is daarmee het vierde schip van de Marine dat deze naam draagt. Menig Flakkeënaar heeft in het verleden als dienstplichtige en in mindere mate als beroeps bij de Marine dienst gedaan op één van de "Karel Doormannen".

De doophandeling was spectaculair. Door het drukken op een rode knop gaf Jeanine Hennis het startsignaal voor een 'James Bond missie'. Een knal volgde en metershoge vuurballen spoten vanaf het schip omhoog. Mariniers van de UIM daalden af vanuit een hijskraan en vanaf het schip, zij brachten het bijltje waarmee Jeanine Hennis de doop verrichte (door middel van het doorhakken van een touw waarna een champagnefles kapot werd geslagen op het schip). Dit alles omlijst met muziek door De Marinierskapel die schitterend het thema 'Mission Impossible' uitvoerde.

Het zogenoemde Joint Support Ship is inzetbaar voor bevoorrading op zee, strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee. Tijdens dit 'seabasing' dient het schip als thuisbasis voor troepen die operaties op het land uitvoeren.

Karel Doorman is bekend door zijn uitspraak: "Ik val aan, wie volgt mij" tijdens de voor hem -en de onder zijn bevel staande schepen- kansloze zeeslag in de Javazee in 1942. Door dit heldhaftige optreden besloot de Koninklijke Marine om schepen binnen de vloot te hebben die de naam van deze schout bij nacht zouden dragen.

Het meest bekende schip dat deze naam droeg was het vliegdekschip dat in dienst was van 1948 tot 1968. Hiervoor had Nederland gedurende twee jaar een tot vliegkampschip omgebouwd koopvaardijschip te leen van Engeland. Pas in 1991 kwam er weer een M-fregat in dienst dat in 2006 aan België werd verkocht.

Het schip is gemaakt door Damen Shipyards. Het casco in Roemenië, daarna is het vervoerd naar Vlissingen waar het schip verder is afgebouwt. De Karel Doorman wordt in 2015 overgedragen aan de Marine en is tot die tijd nog eigendom van de werf.

De eerste proefvaarten zullen in mei 2014 beginnen. Een zegsvrouw van de Marine vertelde dat voormalig opvarenden van de "oude Doormannen" in september 2014 worden uitgenodigd voor een kennismaking met dit allernieuwste schip.

DeltaFiber