Koolmonoxide melder waarschuwt bewoners

Foto

De brandweer is dinsdagavond 8 oktober 2013 opgeroepen voor een hulpverlening aan de Rembrandtlaan in Middelharnis. In een woonhuis was rond 21:00 uur een koolmonoxide melder afgegaan. Brandweerpersoneel heeft metingen in de woning verricht en constateerde inderdaad een bepaalde concentratie koolmonoxide.

Uit voorzorg zijn de bewoners nagekeken door het ambulancepersoneel dat ook ter plaatse was gevraagd.

Voorkom koolmonoxidevergiftiging
De laatste jaren nemen ongevallen met koolmonoxide sterk toe. Dit is onder andere te wijten aan de beter geïsoleerde huizen. Niet alleen bij brand komt koolmonoxide vrij, maar ook bij slecht functionerende geisers, CV-ketels en open haarden kan koolmonoxide vrij komen. Dit gevaar is wellicht nog groter dan brand, omdat brand door ons kan worden waargenomen. Koolmonoxide is echter onzichtbaar, reukloos, smaakloos en niet voelbaar.

Het is daarom is het zo belangrijk om naast een rookmelder ook een CO-melder in huis te hebben die in alarm komt zodra de concentratie koolmonoxide te hoog is. Blootstelling aan een lage concentratie gedurende een langere periode is net zo schadelijk als blootstelling aan een hoge concentratie gedurende een korte periode. CO-melders zijn zeer effectief tegen dit gevaar en kunnen zeker levens sparen.

DeltaFiber